De elektronische koppeling van Qianjiang zou deel kunnen uitmaken van een semi-automatische of zelfs volledig automatische transmissie, waardoor het mogelijk is om te vertrekken of te stoppen zonder op- of terug te schakelen.
Tegenwoordig verbaast niemand zich meer over ride-by-wire, het acceleratie-systeem dat op de meeste moderne motorfietsen wordt gebruikt en dat geen directe verbinding meer heeft tussen het gashendel en de gaskleppen van de injectie, maar elektronisch werkt. Op dezelfde manier heeft de Qianjiang Groep, eigenaar van QJ Motor en Benelli, patenten aangevraagd voor een elektronische besturing van de koppeling. Normaal gesproken wordt wanneer je aan de linker hendel trekt, de beweging overgebracht door een hydraulisch systeem of een kabel; het Chinese idee is om de gebruikelijke hendel te behouden en er een actuator aan te koppelen die een potmeter aanstuurt. Van daaruit komt het aandrijfcommando van een as die een tweede roterende as enkele graden laat draaien via een sectortandwiel. Aan deze tweede as is een stang gekoppeld die de koppeling in- of uitschakelt.
Benelli Tornado 1000 V4? Qianjiang dient patenten in
Interessant idee
Het patentverzoek heeft betrekking op het ontwerp van de actuator en niet op de potentiële voordelen van een dergelijk systeem ten opzichte van een conventioneel systeem, maar de vooruitzichten zijn interessant. Minder belangrijk ‘voordeel’ – niet iedereen ziet automatisch schakelen xitten – heeft betrekking op het uiterlijk, omdat het elimineren van buizen of kabels ontwerpers meer vrijheid kan geven. Maar er zijn ook opties die betrekking hebben op het functionele aspect.
De elektronische koppeling zou deel kunnen uitmaken van een semi-automatische of zelfs volledig automatische transmissie, waardoor – met toevoeging van andere apparaten – het mogelijk is om te vertrekken of te stoppen zonder te koppelen en ontkoppelen.
Het is niet de eerste keer dat er sprake is van een automatische koppeling. In het verleden hebben we al de YCC-S gezien op de Yamaha FJR1300AE, het SCS-systeem van MV Agusta, de DCT van Honda. Verder terug in de tijd: de Honda DN-01 en de Aprilia Mana 850, die echter geen versnellingsbak hadden maar een CVT.