maandag 15 juli 2024

QJMotor op weg naar werelddominantie met de SRK1000RC Ten78

QJMotor is één van de bedrijven die strijden om het eerste Chinese merk te worden dat een echt moderne superbike aanbiedt. Ze komen nu weer een stap dichterbij dat doel met de SRK1000RC Ten78, een concept die bijna klaar is voor productie.

De Italiaanse onthulling is passend gezien het erfgoed van de Ten78. Deze is namelijk net zoveel Italiaans als Chinees, misschien zelfs meer. Hij bevat namelijk MV Agusta’s oude 1078cc-motor – vandaar de naam Ten78 – in een MV-achtig chassis van staal en aluminium met een enkelzijdige achterbrug.

Ontwerp

Zelfs het ontwerp komt uit Italië en zal zeker gesprekken op gang brengen, ook al wordt het niet universeel geliefd. Het is het werk van C Creative. Dit is een ontwerpbureau opgericht door voormalig MV Agusta design director Adrian Morton, een Britse protegé van Massimo Tamburini. Zijn cv omvat ook modellen zoals de Benelli Tornado Tre en TNT 1130. Daarnaast kan je ook denken aan recente MV-modellen zoals de F3, Turismo Veloce, Brutale 1000, Superveloce 800 en Rush 1000.

Met de QJMotor Ten78 heeft het team van Morton duidelijk gekozen voor een ontwerp dat zich distantieert van de MV Agusta-elementen eronder. Vooral met ongebruikelijke frontale vormen die gericht zijn op een paar koplampen die naar voren steken onder een transparant scherm dat het grootste deel van het voorkuipwerk vormt. Het is misschien niet conventioneel mooi, maar het is een ontwerp dat helpt bij veelvoorkomende klachten dat Chinese bedrijven gebrek hebben aan innovatie of originaliteit in hun ontwerpen.

Verder naar achteren wordt het meer conventioneel, maar de zijpanelen die in de brandstoftank snijden en de lange bellypan die zich uitstrekt langs de voorrand van de achterband zijn afwijkingen van de normale superbike-stijl. Hetzelfde geldt voor de twee middelhoog geplaatste uitlaten, die noch ‘onder het zadel’ noch zijdelings gemonteerd zijn, maar ergens tussen deze twee posities hangen.

Motorblok

Mechanisch draait alles om MV Agusta’s oude 1078cc-vier-in-lijn. Dit is de laatste evolutie van de oorspronkelijke F4-motor, voordat deze werd vervangen door de gloednieuwe 998cc-viercilinder. Deze vinden we terug in de huidige Brutale 1000. In het QJMotor-model is de motor afgesteld op een bescheiden vermogen van 144 pk – veel minder dan wat hij haalde in zijn uiteindelijke vorm voor MV Agusta – en dit geeft interessante aanwijzingen voor de toekomstige productie van deze motorfiets. Immers, als dit slechts een concept was dat nooit in showrooms zou belanden, waarom dan geen veel hoger vermogenscijfer claimen?

Het aantal waarmee QJMotor akkoord is gegaan, is een realistisch cijfer voor een oudere viercilinder superbike-motor die opnieuw is afgesteld om te voldoen aan moderne emissiestandaarden. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Fireblade-afgeleide viercilinder in de Honda CB1000R, of de op de GSX-R1000 gebaseerde motor in de Suzuki GSX-S1000, die beide vergelijkbare vermogens leveren in het bereik van 140 tot 150 pk.

QJMotor breidt uit met de SRK 800RR

Deze motor zit in een frame dat er erg uitziet als een MV Agusta-frame, maar eigenlijk speciaal is gemaakt voor de Ten78. Hetzelfde geldt voor de enkelzijdige achterbrug. Beide zijn anders dan de onderdelen van de QJMotor SRK900RR, die we eerder hebben gezien, en is gebouwd rondom een minder krachtige 128 pk, 921cc-versie van dezelfde oude generatie MV Agusta viercilindermotor gemonteerd in een chassis dat ook direct van het Italiaanse bedrijf lijkt te komen en verpakt is in meer conventionele superbike-styling dan het futuristische ontwerp van de Ten78.

Techniek

Voor het loopwerk kiest Ten78 voor Öhlins-vering en Brembo-remmen. Daarentegen zal eventuele productie waarschijnlijk gebruikmaken van Marzocchi-vering, aangezien QJMotor en Marzocchi al samenwerkingspartners zijn.

Technische details van de Ten78 omvatten een wielbasis van 1.425 mm. Ook zijn er 17-inch wielen met 120/70 banden aan de voorkant en een brede 190-sectie achterband terug te vinden. Het gewicht bedraagt 198 kilo, inclusief een volle tank brandstof. Er is geen definitief tijdschema wanneer het prototype waarschijnlijk zal resulteren in een productievariant, maar het feit dat het zijn debuut maakte in Europa in plaats van China geeft duidelijk aan dat QJMotor wereldwijde ambities heeft in de toekomst, voor de machine én het merk.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen