woensdag 9 juli 2025

R 1300 R TITAN: een BMW om van te dromen!

Wat gebeurt er als je de ingenieurs en ontwerpers van BMW Motorrad een vrije hand geeft na een bedrijfsfeest? De fantasieën zullen ongetwijfeld de ronde doen, maar het resultaat is verrassend anders. En toch… de BMW R 1300 R TITAN doet ons verlangen naar meer ruimte in de broekzak…

Klein team

Het lijkt wel typisch voor BMW: projecten die in de vrije tijd tot stand komen door gemotiveerde medewerkers die net dat beetje extra willen bereiken met de motoren die ze ontwerpen. Een mooi voorbeeld hiervan is het ontstaan van de eerste BMW R80 G/S – maar dat terzijde. De TITAN is ook het resultaat van een klein team binnen BMW Motorrad. Philipp Ludwig fungeert als projectleider, terwijl Andreas Martin de agressieve lijnen ontwerpt. Het grafische aspect is in handen van Theresa Stukenbrock, en prototypebouwers Paul Summerer en Thomas Becker geven de TITAN zijn definitieve vorm, compleet met fantastisch detailwerk zoals het dashboard dat in de tank is geïntegreerd. Laat je ogen goed te werk gaan.

Meer dan alleen esthetiek

Toch is het niet alleen een kwestie van uiterlijk. De TITAN is van binnen opnieuw geconstrueerd. Het standaardframe van de R 1300 R is vervangen door een speciaal ontwikkeld frame met een verlengde achterbrug – beide gemaakt door Wilbers: stijver, lichter en geoptimaliseerd voor korte sprints. De zithouding en besturing zijn duidelijk gericht op de race. Verstelbare voetsteunen van gefreesd aluminium zorgen voor een compacte en agressieve rijhouding. Bovendien is de TITAN uitgerust met een Magura HC3-rempomp, een hoogwaardige hoofdremcilinder die maximale controle biedt bij hoge snelheid. In combinatie met precisiehendels en een quickshifter zorgt dit voor perfecte schakelmomenten en een direct remgevoel — essentieel wanneer elke milliseconde telt.

Boxerkracht

Het kloppende hart van deze motor is de 1300cc-tweecilinder boxer, ondersteund door een Akrapovič-uitlaatsysteem van titanium. De uitlaatgassen worden samengevoegd onder de motor en komen via een korte, dubbelzijdige demper onder de verhoogde achterzijde naar buiten. En dan is er nog het geheime wapen: een volwaardig NOS-systeem. Tussen de achterdempers bevindt zich discreet een fles met lachgas. Met één druk op de knop komt er een explosieve krachtinjectie vrij. Een raket op wielen. We zouden je graag vertellen hoe snel deze motor over het asfalt raast, maar vanuit München krijgen we geen informatie over pk’s, Nm’s of gewicht. Later komt daar ongetwijfeld meer over.

Geen productiemodel

De BMW R 1300 R TITAN is – dat is duidelijk – geen productiemodel. Het is echter een schitterende ode aan snelheid, vervaardigd door een team dat elke schroef en lasnaad met passie heeft ontworpen. Dit project laat zien wat mogelijk is wanneer vakmanschap, durf en technische perfectie samenkomen. Meer van dit soort projecten, graag!

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen