R1200RT ook lucht/vloeistofgekoeld

Het was te verwachten, de RT heeft ook het nieuwe 1.170 cc lucht/vloeistofgekoelde blok van de GS gekregen. Kleine verschillen zijn er overigens wel aan te wijzen, zoals bijvoorbeeld de vloeistofkoeling van de boxer. Bij de R1200RT gebeurt dat via water in plaats van olie, zoals op de allroad van BMW. Wel is het aantal pk’s en newtonmeters gelijk gebleven, waardoor je dus beschikt over 125 pk en een gelijk aantal Nm’s.

 

Om een wat soepelere respons vanuit het blok te krijgen, is de centrifugale massa van de krukas en dynamo versterkt. Ook werden de verhoudingen in de versnellingsbak wat aangepast om de RT minder toeren te laten maken om het reiscomfort te verhogen. Standaard wordt de toerbuffel uitgevoerd met ASC (automatic stability control) en twee rijmodi, rain en road. Een derde modus is als optie te verkrijgen, evenals Hill Start Control.

 

Deze nieuwe BMW-feature zorgt ervoor dat je geen remhendel meer hoeft in te knijpen als je op een helling staat. Door automatisch de druk op te voeren in de achterrem zal de RT niet naar achteren rollen. Zoals het BMW betaamt, er zijn meer opties die het motorleven aangenamer moeten maken. Zo is er ook de Gear Shift Assistant, waardoor je zowel voor het op- als terugschakelen geen koppeling hoeft te gebruiken.

 

Net als de GS maakt de RT gebruik van een nieuw, stijver frame. Telelever en Paralever zorgen ervoor dat je lekker comfortabel kan reizen op deze toeristisch ingestelde BMW. ESA geldt als optie. Voor de kleinere rijders is het goed om te weten dat het stuur, zadel en steps twintig millimeter zijn verlaagd. Het vernieuwde windscherm, uiteraard elektrisch te verstellen, is nu uitgevoerd met een geheugen. Het scherm blijft dus staan in de stand waar jij ‘m op gezet hebt. Ook schijnt het BMW’s stilste ruit te zijn. De RT is natuurlijk een nieuw model, dus het oude jasje is uitgedaan.

 

Het uiterlijk oogt wat moderner en ligt in de lijn van de K1600-serie, vooral goed te zien aan de voorzijde. De spiegels zijn overigens kleiner, maar wel inklapbaar. Scheelt weer bij een krappe parkeerplaats. Alle informatie is af te lezen van het 5.7 inch grote TFT-display, terwijl de snelheidsmeter en toerenteller analoog bleven. De RT gaat in drie kleuren naar de showroom komen. Zowel Quartz Blue metallic als Callisto Grey metallic matt worden gecombineerd met Dark Slate metallic matt. De kleur Ebony metallic gaat de combinatie aan met Monolith metallic matt.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.