dinsdag 18 juni 2024

Recordbrekende motorreis: jongste stel verkent 39 landen op vijf continenten

Lavi Scholl en Ollie Gamblin hebben een nieuw Guinness-wereldrecord gevestigd, dat van jongste stel dat de wereld rond heeft gereisd op een motorfiets. Op een V-Strom 1050XT hebben ze 39 landen op vijf continenten bezocht en 75.174 km afgelegd in 589 dagen.

Ze vertrokken vanaf het Ace Cafe in Londen op een V-Strom 1050XT die was gedoneerd door een lokale dealer. Ollie uit Northampton nam het stuur, met Lavi uit Hannover, Duitsland, als duopassagier. Het paar reed eerst naar Frankrijk, daarna naar het zuiden naar Spanje.

Vervolgens verlieten ze het Europese continent en arriveerden in Marokko. Ze bleven langs de westkust reizen, door Mauritanië naar Senegal, waar de V-Strom in een container werd geladen en verscheept naar Brazilië om het Zuid-Amerikaanse deel van de reis te beginnen.

Na aankomst in Brazilië reisden ze verder naar het zuiden, tot in het zuidelijkste puntje van Argentinië, Ushuaia op het eiland Vuurland, voordat ze weer noordwaarts gingen door Chili, Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia. Na acht landen in Zuid-Amerika te hebben bezocht, vlogen Lavi en Ollie hun V-Strom 1050XT over de Darien Gap naar Panama en betraden ze Midden- en Noord-Amerika. Ze reden door tot in Canada, voordat ze de motor per vrachtvliegtuig naar Seoul, Zuid-Korea stuurden, maar niet voordat ze in Las Vegas, Nevada, in de VS in het huwelijk waren getreden.

Met de V-Strom naar het altaar tijdens recordpoging om de wereld reizen op één motor

Getrouwd in Las Vegas

Getrouwd, namen het paar de boot naar Vladivostok, Rusland en reisden verder westwaarts door Mongolië, Kazachstan en Kirgizië, waarbij ze uiteindelijk de Kaspische Zee overstaken naar Azerbeidzjan, Georgië, Turkije en weer terug naar Europa via de Bosporus. Negen extra landen werden afgekrast, met België als 39e en laatste unieke land dat werd doorkruist, voordat Lavi en Ollie terugkeerden naar Frankrijk en uiteindelijk het Verenigd Koninkrijk, waar ze hun reis voltooiden, twintig maanden na hun vertrek.

Lavi over de planning van de reis: ‘Het idee voor een Guinness Wereldrecord kwam nadat een vriend van ons probeerde de jongste man te worden die de wereld rond had gereisd per motor, een reeds gevestigd record. We stuurden een e-mail met het verzoek om een teamrecord onder dezelfde criteria te mogen probwren. Ze accepteerden het onder de titel ‘Jongste paar dat de wereld rond heeft gereisd per motor (met passagier)’.

‘We hadden de vrijheid om onze eigen route te plannen, zolang de Guinness0-criteria voor een wereldreis maar werden vervuld. De route was daarom vooral gepland met landen zonder carnet en landen met eenvoudiger visa.’

‘Maar eerlijk gezegd dachten we niet dat we de hele wereld rond zouden komen toen we begonnen. Het doel was gewoon om zo ver mogelijk te komen, maar we hadden altijd in gedachten dat er iets zou zijn dat ons zou manen te stoppen, een visum- of verzendprobleem, iets dergelijks. Onze mentaliteit was gewoon: zolang we door kunnen gaan, zullen we dat doen, en zo gebeurde het uiteindelijk tot het einde.’

Leek wel een documentaire

Over de afgelegde kilometers en bezochte landen, merkt Ollie op: ‘We hebben veel plaatsen gezien, veel mensen ontmoet en veel ervaringen opgedaan. Als ik één land moet uitlichten, was Mongolië echt een verrassing. De landschappen zijn immens en ongelooflijk, met overal kuddes dieren die rondrennen en locals die in gers – tenten – wonen. Het was absoluut prachtig. Een ander hoogtepunt was het zien van wilde orka’s die op zoek waren naar pinguïns aan de afgelegen Argentijnse kust. Het was net een scène uit een documentaire, recht voor onze ogen.’

Hoewel de reis een succes was en het record werd gevestigd, ging het niet zonder uitdagingen en dieptepunten.

Ollie: ‘We moesten acht weken wachten in Rio de Janeiro omdat de motor even zoek was tijdens de verzending vanuit Senegal. En we zijn zeker vaak gevallen! Ik had niet veel rijervaring op grote motoren voordat we vertrokken, dus het was een steile leercurve, vooral met twee personen en al onze bagage. We hebben ook een paar hachelijke weersituaties meegemaakt, zoals in de hoge bergen van de Andes, waar we tot bijna 5.000 meter hoogte kwamen.

‘Maar door alles heen was de V-Strom absoluut solide. Zijn betrouwbaarheid was zijn grootste kwaliteit. Gezien het terrein dat hij heeft aangedaan en hoe lang hij tussen beurten door kon, was hij eigenlijk onbreekbaar. In bijna 76.000 km hadden we alleen kleine problemen met sommige lagers die het uiteindelijk begaven onder die vijandige omstandigheden, en de achterschokbreker had wat mishandeling nodig en moest worden vervangen. Maar ik denk dat dat absoluut ongelofelijk is, gezien alles wat hij heeft doorstaan.’

Lavi en Ollie hebben hun reis gedocumenteerd op hun YouTube-kanaal.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen