Restaureren zonder concessie

Je hebt mensen die een motorfiets opknappen, en mensen die een motorfiets restaureren. En dan heb je nog de buitencategorie: mensen die een motorfiets dusdanig restaureren zodat ‘ie nog beter dan nieuw wordt. Michel Loos is er eentje uit die laatste categorie.

Waarom? Nou, wat te denken van de tijd die Michel in het opknappen van z’n velgen van zijn BMW R27 stak? Met putroest tot een halve millimeter diep had vrijwel iedereen voor nieuwe velgen met een gelijk uiterlijk van een andere fabrikant gekozen, maar Michel niet: ‘Over het hele oppervlak heb ik met een slijptolletje met freesjes die halve millimeter weggefreesd. En dan is het een kwestie van schuren om alles mooi glad te krijgen en dat is vooral bij de nokjes een lastig klusje’, zo legt hij uit. Uiteindelijk zijn de velgen in sessies van twee uur -met tape om de vingers om het vol te kunnen houden- beetgepakt. De tijd die dit klusje kostte? Veertig uur, per velg!

In 2005 trouwde Michel en dat kon natuurlijk niet zonder R27. ‘Ik had een versteviging gemaakt en een treeplank geconstrueerd, zodat mijn aanstaande vrouw in amazonezit achterop kon. Tegen de pastoor heb ik gezegd dat ik geen rust zou hebben als ik in de kerk zat en de motor buiten stond. Hij had er begrip voor en zodoende stond de motor dus aan het eind van het gangpad.’

In de nieuwe MOTO73 (hier online te bestellen) vertelt Michel Loos veel meer over zijn restauraties van R27 en zijn R90S, ook over zijn passie, toewijding en verbetenheid om iets perfect te maken, maar ook over hoe vermoeiend het soms is om zo perfectionistisch te zijn. De MOTO73, editie 15/16 van 2015, ligt tot 12 augustus in de winkels.

Foto boven: Target Press

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.