Rijkswaterstaat test elektrische motorscooter

Rijkswaterstaat houdt zich vanaf nu bezig met het testen van de eerste elektrische motorscooter bij een weginspecteur. Het experiment moet bijdragen aan de duurzame ambitie van Rijkswaterstaat; een volledig energieneutrale organisatie zijn in 2030. 

De motorscooter in deze test is de BMW C evolution. Het maximum vermogen is 35 kW (48 pk) en hij heeft een koppel van 72 Nm. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 129 kilometer per uur voor een optimaal stroomverbruik en maximale actieradius. Met een acceleratie van 0 – 50 kilometer per uur in 2,8 seconden ben je bij het stoplicht waarschijnlijk het snelste weg.

De actieradius is nog wel een puntje van kritiek, want de BMW kan (op papier!) slechts een afstand afleggen van 160 kilometer. Hierbij dient dan ook rekening gehouden te worden met het moment wanneer je de motorscooter kan opladen. Het duurt zo’n vier (!) uur om een volledig lege BMW C evolution op te laden, niet te doen wanneer je in korte tijd verder wilt gaan naar je volgende bestemming. Bij de test wordt de motorscooter eerst ingezet op ritten waarbij van te voren duidelijk is hoeveel kilometer afgelegd gaat worden en waar hij opgeladen wordt. 

Weginspecteur
De elektrische motorscooter wordt op dezelfde manier ingezet als de ruim dertig huidige motoren van de weginspecteurs. Maar wat doet een weginspecteur nou eigenlijk? Een weginspecteur heeft een opleiding gevolgd over veiligheid en de afwikkeling van incidenten. Ook zijn ze bevoegd verkeersregelaar op alle rijkswegen. De weginspecteur is vaak als eerste ter plaatse bij een pech- of ongeval. Daarbij treft hij veiligheidsmaatregelen om onder andere te zorgen voor een vlotte doorstroming. Wanneer het pech- of ongeval de weg blokkeert, zorgt een weginspecteur er voor dat het verkeer wordt omgeleid, de berging van het pech- of ongeval en het schadeherstel en opruimen van eventueel ontstane schade. Belangrijk om niet te vergeten, is dat de weginspecteur ook andere weggebruikers informeert. Dit gebeurt door onder andere de bekende matrixborden. Als laatste houdt de weginspecteur zich in de wintermaanden bezig met toezicht houden op strooiacties. 

Dat deze eerste test veel reacties los maakt bij het publiek, blijkt wel af te lezen aan het aantal reacties wat is gepost op de Facebook-pagina van Rijkswaterstaat. Velen hebben hun twijfels bij het laden, de actieradius en het feit of dit nou wel zo energieneutraal is. Wat is jouw mening?

Foto: Rijkswaterstaat

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.