Royal Enfield gekloond: Hanway G30 Adventure

Het Chinese merk Hanway heeft een nieuwe adventure motorfiets aangekondigd, de Hanway G30 Adventure, en het lijkt een kopie te zijn van de Royal Enfield Himalayan!

We weten allemaal dat een groot deel van de Chinese auto-industrie het niet zo nauw neemt met internationale copyright wetten. Van BMW tot Ducati, als een wereldmerk al een groot succes heeft geboekt, is de kans groot dat een Chinese firma het namaakt, meestal met desastreuze gevolgen.

Triumph geeft voorproefje met elektrische Triumph TE-1

De Hanway G30 Adventure is de nieuwste machine uit China. Als je er naar kijkt, laat je lucht tussen je lippen weglopen… pffffttt… want de motor lijkt te zijn gestileerd naar de zeer succesvolle Royal Enfield Himalayan adventure bike.

Hanway G30 Adventure

De motor wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde eencilinder van 250 cc die naar verluidt 25 pk en 21,7 Nm koppel levert. De rest van de motorfiets is vrijwel een kopie van de Royal Enfield – zadelhoogte 800 mm, wielbasis rond de 1.400mm, zelfs het rijklaar gewicht zou ongeveer gelijk moeten zijn als er brandstof en vloeistoffen in zitten.

Maar er zijn een paar factoren die de Hanway G30 Adventure onderscheiden van de Himalayan. Allereerst een tft-display, hoewel zelfs dat er niet uitziet als een origineel ontwerp! De aandachtigen onder u zullen opmerken dat het design, de lay-out en het lettertype van het dashboard verdacht veel lijken op die van KTM’s modellenreeks van kleine tot middelzware motorfietsen, zoals de 490 Adventure- en Duke-modellen. En de KTM-inspiratie houdt daar niet op, ook de achterbrug van de Hanway lijkt een KTM-ontwerp. Hoe meer je kijkt, hoe meer het opvalt dat er her en der leentjebuur is gespeeld.

Hanway G30 Adventure

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?