Triumph geeft voorproefje met elektrische Triumph TE-1

Triumph geeft voorproefje met elektrische Triumph TE-1. Triumph bereidt zich voor om ten minste één elektrische motorfiets aan haar gamma toe te voegen. Het bedrijf heeft schetsen vrijgegeven van een concept en beelden van een bijna productieklare aandrijflijn. Om maar aan te geven welke weg het bedrijf van plan is in te slaan in de wereld van elektrificatie.

Het prototype dat in de schetsen Triumph TE-1 wordt genoemd, heeft een sportief ontwerp dat niet schreeuwt: ‘Kijk naar mij, ik ben elektrisch!’ Voeg een uitlaatsysteem toe en het zou ook kunnen doorgaan voor een benzine-aangedreven motorfiets. Volgens Triumph was dat met opzet. Het wil dat de TE-1 aantrekkelijk is voor liefhebbers die momenteel op een model met zuigermotor rijden.

Triumph startte het EV-project in mei 2019 met financiering van Office of Zero-Emission Vehicles. Dat betekent dat de Britse belastingbetaler heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de motorfiets. Het bedrijf riep ook de hulp in van Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain en WMG van de Universiteit van Warwick. Bijna twee jaar later heeft het kwartet een systeem ontworpen dat naar verluidt een ideale balans heeft gevonden tussen vermogen en energie. Triumph merkt op dat er veel aandacht is besteed aan het 15-kW-accupakket, dat is ontwikkeld om langdurig vermogen te leveren en snel te kunnen opladen.

De Triumph TE-1 levert 174 pk piekvermogen en 107 pk bij continu vermogen. Triumph heeft ervoor gekozen geen aanvullende specificaties bekend te maken, maar Motorcycle News heeft vernomen dat de motor 220 kilo weegt en een actieradius heeft van maximaal 200 km. De snellaadtechnologie zorgt ervoor dat het batterijpakket in ongeveer 20 minuten voor 80% is opgeladen. Triumph benadrukt dat het de bedoeling is om rijders de prestaties van een verbrandingsmotor te bieden in een elektrisch jasje, maar wat je ziet is niet noodzakelijkerwijs wat er in de showroom zal staan.

2021 Triumph Rocket 3R Black ‘Paint it black’

Triumph zal in de komende maanden beginnen met het testen van het Triumph TE-1 prototype, maar heeft laten weten dat het nog steeds de kostenhindernis moet nemen voordat het model wordt goedgekeurd voor productie. Wanneer dat zal gebeuren, hangt nog in de lucht.

‘Hoewel de batterijkosten dalen, zijn ze nog steeds duur. Dus de motorfiets zal op de markt komen wanneer we hem op een prijs kunnen krijgen waarvan we denken dat mensen hem willen betalen’ concludeerde Steve Sargent, de chief product officer van het bedrijf.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?