Royal Enfield introduceert de 350 & 500 Thunderbird X

royal-enfield-2018-thunderbird_zijaanzicht

Royal Enfield introduceert een nieuwe versies van de Thunderbird. In essentie zijn het twee grondige update van 350 en de 500cc klassiek ogende cruisers. De Thunderbird X blikt vooral naar het trendy fabriekscustom segment en moet vooral jongere motorrijders aanspreken.

Voor een motorfabrikant die zich 60 jaar beperkte tot het produceren van een model betekent de introductie van twee nieuwe blokken (de LS410 in de Himalayan en de 650 twins in 2017) een enorme omslag.

Sinds 1955 heeft de Royal Enfield Bullet 350 en 500 z’n eigen niche gecreëerd met wereldwijd een schare liefhebbers, vooral omdat de motor tot 1995 nooit werd veranderd. Vanaf dat jaar introduceerde het Indiase bedrijf regelmatig updates om aan wettelijke eisen te blijven voldoen en om zich de concurrentie van het lijf te houden. Zo werd het versnellingspedaal van rechts naar links verplaatst, een elektronische ontsteking gemonteerd en maakte de trommelrem in het voorwiel plaats voor een remschijf. Dit alles culmineerde in 2007 tot de Unit Construction Engine (UCE) die nog helemaal geënt was op het originele blok van 1955, maar voorzien van een vijfversnellingsbak, elektrische starter en benzine-injectie.

Het eerste nieuwe model van Royal Enfield verscheen in 2002: de Thunderbird, een cruiser versie van de Bullet. Deze bleef een decennium onveranderd tot het in 2012 werd uitgerust met het UCE blok. In essentie was de Thunderbird niet meer dan een Bullet met eewn grotere tank, langere veerwegen voor en werd de Britse roadster stijl uit de jaren ’50 ingeruild voor een Amerikaanse cruiser stijl uit de jaren ’70.

royal-enfield-2018-thunderbird_dashboard

Vandaag de dag produceert Royal Enfield naast de Bullet nog zo’n acht klassieke variante, de Continental GT en – natuurlijk – de Thunderbird. En de laatste loot aan de stamboom is dus de Thunderbird X, die overigens in niets verschil van het huidige model.

De 350cc UCE eencilinder viertakt is goed voor bijna 20 pk, de 500 voor 27. Genoeg om de in totaal 197 kilo zware motor van z’n plek te krijgen. Frame, vering en remmen zijn gelijk aan die van de standaard Thunderbird.

Wat de Thunderbird X onderscheidt van de Thunderbird is het kleurenschema, het zadel, het stuur (de handen van de berijder staan iets lager voor een sportievere zithouding). Maar de belangrijkste wijziging betreft de gegoten aluminium velgen en de tubeless banden. En da’s voor het eerst in de geschiedenis van Royal Enfield.

De 20 liter tank komt in vier kleuren die jongere motorrijders moeten aanspreken: oranje en blauw voor de 500, rood en wit voor de 350.

Inmiddels kun je je nieuwe Royal Enfield bestellen, maar leveringsdata zijn nog niet bekend. In India wordt de 500X verkocht voor net geen 2.500 euro en de 350 voor net geen 2000. Daar moet je nog wel de gebruikelijke Nederlandse belastingen bij optellen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?