donderdag 6 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Royal Enfield wil in 2026 elektrische motoren op de markt brengen

Royal Enfield wordt door velen beschouwd als een van de meest veelbelovende opkomende fabrikanten in de industrie. Het merk heeft altijd een relaxte uitstraling gehad, waarbij de algehele motorervaring belangrijker is dan pure prestaties en technologie. De meest recente modelrelease van het merk, de Hunter 350, en eigenlijk al zijn andere modellen, zijn hier het bewijs van.

Maar zelfs een bedrijf dat zo trouw is aan zijn roots als Royal Enfield kan niet ontsnappen aan de veranderende tijden van de motorfietsindustrie: elektrificatie. Hoewel een elektrisch aangedreven Royal Enfield in geen geval science fiction is, heeft de Indiase motorfietsenbouwer nog niet echt iets laten zien op het gebied van EV’s. Maar als Royal Enfield met een productiemodel kan komen dat vergelijkbaar is met wat Electric Classic Cars uit het Verenigd Koninkrijk heeft gedaan met zijn van de Bullet afgeleide Royal Enfield Photon, dan staat ons zeker iets te wachten.

Royal Enfield Shotgun 650 gespot

Volgens een recent bericht van de Indiase uitgeverij en website BikeDekho heeft Royal Enfield inderdaad plannen om tegen 2026 volledig elektrische modellen uit te brengen. Wacht, dat is over drie-en-een-half jaar. Ja, RE is duidelijk geweest dat het geen haast heeft om een elektrisch product te leveren ten koste van de kwaliteit, prestaties en merkbeleving. Dat betekent dat het bedrijf er alles aan zal doen om ervoor te zorgen dat de toekomstige modellen, ondanks het feit dat ze elektrisch zijn, nog steeds de iconische uitstraling, het gevoel en het rijkarakter van de Royal Enfield-motorfietsen zullen hebben.

Hoewel er nog geen details zijn bevestigd, wordt verwacht dat, om een aanvaardbare actieradius uit het batterijpakket te halen, de eerste motorfiets prestaties zal leveren die vergelijkbaar zijn met die van een ontspannen 250-300cc-motorfiets. Meer accu’s zijn nodig voor betere prestaties en een grotere actieradius, en meer accu’s zorgen voor meer gewicht. Bovendien lijkt het, gezien de huidige stand van de technologie en de rol die RE historisch heeft gespeeld in het spectrum van betaalbare opties, onwaarschijnlijk dat een langeafstands- of prestatiegericht model zal worden aangeboden.

Hoe het ook zij, een elektrische motor die op de stad is gericht, zou heel zinvol zijn. Dit geldt met name gezien de huidige accutechnologie, die het vaak gemakkelijk maakt om tegen een redelijke prijs een accu te krijgen met een actieradius die geschikt is voor gebruik in de stad. Er wordt verwacht dat er heel wat elektrische voertuigen uit India op de markt zullen komen. We hebben allemaal reikhalzend uitgekeken naar de Husqvarna E-Pilen, om nog maar te zwijgen van de reeks andere EV’s die zullen voortkomen uit de samenwerking tussen Bajaj en Pierer Mobility.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen