vrijdag 19 april 2024

Sportieve Harley-Davidson-kuip gepatenteerd

Onlangs viel ons in een teaservideo van Harley-Davidsons nieuwe ‘More Roads To Harley-Davidson‘-campagne een schets van een gekuipte Harley op. Nu blijkt dat de Amerikanen een patent aangevraagd hebben voor een kuipontwerp dat ons wel erg bekend voor komt.

De ietwat bolle topkuip doet namelijk denken aan het immens gefaalde Harley-Davidson VR1000-project. Die VR1000 was Harleys poging zich te mengen in het AMA Superbike-kampioenschap, om uiteindelijk door te stoten in het nieuwe Superbike-wereldkampioenschap. In 1994 zag de homologatie-special uit Milwaukee voor het eerst het levenslicht, alleen competitief was de machine helaas nooit.

Harley-Davidson VR1000
1994 Harley-Davidson VR1000

Harley-Davidson worstelde met het bijhouden van de concurrentie. Niet geheel onlogisch, aangezien HD tot dan toe nog nooit een specifiek voor de wegracerij ontworpen motorfiets gebouwd had. Als er al geracet werd met een Harley, was dat op basis van een straatmotorfiets die daar niet per se voor gemaakt was. De VR1000 was dat wel.

Daarmee kunnen we – zelfs met de patenttekeningen bij de hand – alvast stellen dat er géén nieuwe VR1000 komt. Of in elk geval voorlopig niet. Eerder zien we een gekuipte variant van Harleys aanstaande Bronx-nakedbike, wat an sich geen slecht idee is.

Een gekuipte variant van Harleys aanstaande Bronx-nakedbike… an sich geen slecht idee!

Een eventuele gekuipte Harley-Davidson het wel eens verdraaid goed kunnen doen. Een dikke V-twin sportmotorfiets is momenteel bij geen enkele fabrikant te krijgen, behalve Ducati’s Panigale V2 – een volwaardige supersport – of de Ducati SuperSport, wat meer een sporttoermachine is. Dat terwijl vroeger bij meerdere merken v-twin sportmotoren te krijgen waren die een sportieve insteek hadden maar geen toer-label behoefden en ook geen race-ambities hadden. Denk aan de Suzuki TL1000S of de Honda VTR1000F Firestorm van eind jaren negen, begin jaren nul. In lijn met die motoren zou een eventuele gekuipte Harley het wel eens verdraaid goed kunnen doen.

Zoals de Harley-Davidson VR1000 een cultmachine werd, zijn de TL1000S en de Honda Firestorm ook enorm geliefd bij een kleine club toegewijde motorrijders. Een nieuwe gekuipte Harley met een paar milde clip-ons en een bak koppel tot je beschikking klinkt als een prima plan.

Er zit iets in de lucht, wat dat betreft. Voor nu kunnen we enkel afwachten, maar een naar vooruitzicht is het op geen enkele manier.

Foto: Harley-Davidson

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen