zaterdag 14 december 2024

Stijgende goudkoers

Weinig motoren zijn zo iconisch als de Honda Gold Wing. Het is er bovendien eentje uit een select gezelschap dat al decennia lang ononderbroken in productie is. Sterker nog: dat is al 43 jaar het geval. Wij zijn benieuwd hoeveel van het origineel we in de meest moderne Gold Wing terug vinden.

Over de nieuwe GL1800 Gold Wing hebben we dit jaar en zelfs in deze editie al het nodige geschreven. De stap die Honda met dit nieuwe model maakt is groot. De GL is slanker, lichter en voorzien van de laatste elektronische snufjes. Sommige daarvan zijn zelfs een primeur voor Honda. Dat mag geen verrassing zijn, want de Gold Wing is altijd de motor geweest die innovatief ten tonele verscheen. En van veel van die innovaties plukken we vandaag de dag nog steeds de vruchten.

Die innovatie begint eigenlijk in 1972, wanneer het ontwikkelingsteam door Honda wordt samengesteld en een bondige opdracht meekrijgt: bouw de ultieme toermotor, die de grenzen van het mogelijke opzoekt. Al twee jaar later wordt het prototype, de M1, aan het publiek getoond. Een zescilinderboxerblok! Toch heeft het uiteindelijke productiemodel er twee minder, doordat de lengte van de motor een probleem blijkt te zijn. 

In 1975 heeft Honda de GL1000 gereed om te pronken in showrooms over de gehele wereld. En hoewel de zes- een viercilinder is geworden, is het wel het boxerblok dat de aandacht trekt. Het radicaal andere ontwerp van het motorblok geeft de engineers de ruimte om nog meer dingen anders aan te pakken. De benzinetoevoer wordt verzorgd door een pomp, waardoor de tank niet noodzakelijk boven het motorblok hoeft te zitten. Die is dan ook verhuisd naar achteren, onder het zadel. In de ‘tank’, of de ruimte die vrijkomt, kan zo heel mooi het luchtfilter, de elektra, het boordgereedschap, de kickstarter (jawel, een losse kickstarter voor noodgevallen) en de expansietank voor de waterkoeling worden ondergebracht. Kijken we naar het huidige model, dan zien we dat die tankconstructie vele decennia heeft overleefd. De tankdop zit nog steeds onder een klepje, te bedienen met een knop.

 

Korte geschiedenisles

Het voordeel van benzine die laag bij de grond huist, is natuurlijk het lage zwaartepunt. Dat is mooi meegenomen voor een motor die toch al veel weegt, want licht is de Gold Wing natuurlijk nooit geweest. Niet dat dat de bedoeling was, het moest immers een toermotor worden. In het eerste ontwerp is zelfs al rekening gehouden met kuip en koffers, gretig beantwoord door Rickman en Vetter. In 1980 beantwoordt Honda de vraag naar kuipwerk zelf met de GL1100 Interstate. Let wel, we hebben het hier pas over het tweede type. Zo, met volle kuip en koffers zien we het silhouet van de Gold Wing zoals we die al die jaren kennen. De naked-versie verlaat al rap het podium.

 

MOTO73 26-01/2018

Wil je nog veel meer lezen over de iconische Honda Gold Wing? Je leest het in MOTO73 26-01/2018. Koop het nummer hier online of in de winkel. 

Foto: Jacco van de Kuilen
Tekst: Vincent Burger

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen