Storm Pulse komt tot leven

De studentengroep achter het project Storm Eindhoven heeft vandaag het prototype van haar elektrische toermotor voor de eerste maal getoond. De Pulse, zoals de elektrische toermotor nu heet, gaat ingezet worden om aan de 80 Day Race mee te doen. Deze wedstrijd met enkel ‘groene’ voertuigen zou in 2016 gereden moeten worden, maar door te weinig voorbereidingstijd is de ’80 dagen om de wereld heen-race’ uitgesteld. Hij moet nu in 2017 plaatsvinden. De studenten van de Technische Universiteit Eindhoven baalden in eerste instantie van de uitstelling, maar bekijken het nu vanuit een ander perspectief. Het biedt ze de tijd om hun Storm Pulse uitvoerig te testen. ‘De andere deelnemers zijn nog aan het bouwen en dan kunnen wij alvast aan de slag. We willen een eigen 80 Day Race rijden, als ultieme voorbereiding’, legt Texas van Leeuwenstein uit, die als projectmanager van Storm Eindhoven optreedt. ‘Zo zijn we optimaal voorbereid op de daadwerkelijke race en willen we in 2017 voor de winst gaan.’

De gepresenteerde Storm Pulse heeft overigens nog vele unieke eigenschappen die het studententeam ‘beloofde’ tijdens de designpresentatie, die begin dit jaar gehouden werd. Belangrijkste onderdeel is het batterijenpakket, dat bestaat uit 24 cartridges. De cellen zijn daarbij gemakkelijk te verwisselen en dat levert het team veel tijdwinst op tijdens de race. Ook is de actieradius flink te noemen. Hoewel de Pulse nog uitvoerig getest moet gaan worden, verwachten de studenten een maximale afstand van 380 kilometer te halen op een 24 volledig opgeladen cartridges. Verder maakt de Pulse gebruik van een Hossack-ophanging aan de voorzijde, achter is een standaard schokbreker gebruikt. ‘Dat is het enige, vitale punt dat we gewijzigd hebben sinds de designpresentatie’, aldus Wilco Pesselse, technisch manager van het project. ‘De luchtvering die we voor ogen hadden, was niet haalbaar. Het bleek onmogelijk om een compressor op de motor te bouwen die voldoende druk kon genereren om de luchtvering effectief te laten zijn.’ Wel haalbaar blijkt de overbrenging te zijn, aangezien de Pulse straks over twee versnellingen beschikt. Dat is te danken aan de Smeshgear, een Nederlandse innovatie. Pesselse: ‘Er is veel werk en tijd in gaan zitten, om het gehele concept uit te werken. Er was nog geen kant-en-klaar product dat we zo even in konden schuiven.’ Het getoonde prototype had overigens nog geen Smeshgear, aangezien het eerste exemplaar nog gemaakt wordt. 

De eerste rijtesten met de 35 kilowatt sterke Pulse moeten binnenkort gestart worden. De studenten zijn erg benieuwd hoe hun eigen product zal rijden. Na een intensief testtraject gaat er een uiteindelijke versie gebouwd worden, die ze inzetten voor hun voorbereiding. Zelf een tachtigdaagse wereldreis aangaan, om uiteindelijk in 2017 goed voorbereid aan de start te staan van de daadwerkelijke 80 Day Race.  

Een uitgebreid verslag van de presentatie van de Storm Pulse is volgende week in Moto73 editie 22 te lezen. 

 

[justified_image_grid ids=22622,22623,22624,22625,22626,22627,22628,22629,22630,22631,22632]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.