Super-supermono: Krämer HKR EVO2

Onlangs reden we Husqvarna’s Vitpilen 701 en ondervonden we opnieuw hoe leuk een dikke eencilinder kan rijden. Diezelfde LC4-krachtbron – ontwikkeld door KTM – is de basis van deze Krämer HKR EVO2; een supermono, maar dan nog net iets meer super.

De EVO2-benaming verraadt dat dit niet de eerste poging is van het kleine Duitse Krämer Motorcycles. Een paar jaar terug al doken er her en der foto’s op van de HKR EVO, wat feitelijk niet veel meer was dan een opgeleukte KTM 690 Duke met het kuipwerk van een RC8, maar ook die machine was dusdanig overtuigend in elkaar gezet dat prompt de geruchten gingen dat we hier naar KTM’s eigen supermono keken.

Helaas kwam die RC4 – want sportieve KTM met 4 kleppen – er nooit, maar Krämer zette door. De EVO2 is heel behoorlijk anders, want het frame en rijwielgedeelte zijn flink aangepakt. Zo kreeg de lichte circuitmachine een maatpak-vakwerkframe en een prachtige achterbrug, en ook het kuipwerk werd licht en knap in elkaar gezet. Zoals het zelfs kleine fabrikanten anno 2018 betaamt, is er ook hier heel wat keuze in specificaties.

Zeg maar nee, dan krijg je er drie…
De HKR EVO2 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen. De eerste krijgt een standaard LC4-blok, een enkele 320mm-remschijf voor, en met 75 pk bij 125 kilo rijklaar kun je dan ook je lol op. De HKR EVO2R krijgt een vermogenskuurtje waardoor hij iets sterker wordt à 81 pk en krijgt hij eveneens gesmede aluminium Dymag-wielen. Blijkbaar werd het daarmee ook nodig om de remkracht op te schroeven, want in plaats van de enkele schijf krijgt de R-versie een dubbele set 290mm schijven in het voorwiel.

Pièce de résistance is toch wel de RR-uitvoering, met de dubbele schijven en lichte velgset, maar bovenal een big bore-kit. Met 733cc heb je 90 pk tot je beschikking en kun je echt aan de bak. Overigens hebben alledrie een zelfdragend subframe dat ook dienst doet als brandstoftank, volledig instelbare WP-vering en straf remmateriaal van gevestigde merken als Brembo en Accossato.

Kosten voor zo’n speeltje? De gewone kost 17.990 euro, een R kost je 21.990 euro en voor de RR ben je 29.990 euro kwijt. Vrij prijzig dus wel, maar ook praktisch; Krämer Motorcycles heeft gewoon een webshop en bezorgt thuis. Kun je nagaan!

Via: Asphalt and Rubber
Foto’s: Jenson Beeler

 

[justified_image_grid ids=27387,27388,27389,27390,27391,27392,27393,27394,27395,27396,27397,27398]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.