maandag 29 april 2024

Fighting Falcon: Honda CB500F door Raw Metal Racers

De nieuwe generatie motorbouwers zit niet alleen met de handen in het vet, maar schuwt ook digitale technieken niet. Denk aan CAD-software, scanners en 3D-printers! Stefan van der Riet van Raw Metal Racers is zo’n hedendaags customtalent. Hij verbouwde een Honda CB500F, waarbij traditioneel handwerk werd afgewisseld met de modernste technieken.

HANS VERBOUWT EEN BONNEVILLE T100: STORMBIRD!

Ik spreek af met Stefan in het Brabantse Kruisland, waar zijn bedrijfje ‘Raw Metal Racers’ is gevestigd in een schuur in de achtertuin. “Nóg wel”, vertelt Stefan, want hij heeft samen met zijn vriendin een nieuwe woning gekocht met een royale werkplaats. Hij werkt parttime als monteur bij de luchtmacht. Daarnaast is Stefan druk bezig met het maken van items voor zijn webshop Rawmetalracers.com en andere shops, waar deze spullen te bestellen zijn. Hij maakt seriematig custom-onderdelen die plug&play op diverse motor-modellen zijn te schroeven. Van spatbordjes en brackets tot complete uitlaatsystemen. Volgens Stefan gaan die onderdelen de hele wereld over. Zelfs Japan en landen waarvan hij niet eens wist dat ze bestonden. Ook bouwt hij zo af en toe een complete custombike. Deze CB500F is zo’n one-off custom van zijn hand. Stefan’s ‘Fighting Falcon’ is een slanke, elegante, absolute beauty!

LIEFDE

Stefan vertelt dat hij het sleutelen letterlijk heeft geleerd met vallen en opstaan en de stille getuigen hiervan draagt hij mee als de littekens van diverse brommerongelukjes. “Ik heb verder geleerd dat het slim is om een helm te dragen, met name sinds ik met een opgevoerde Honda MT5 volgas de blubber in dook. Het vak leerde ik bij een lokale brommershop, waar ik tot mijn 25e heb gewerkt. Ondertussen heb ik een opleiding Luchtvaarttechniek gedaan. Bij ons thuis werd er altijd motor gereden. Als klein menneke zat ik al bij ’s pa en ’s ma op de tank en aldus is de liefde voor benzinevoertuigen al vroeg ontstaan. Zo heb ik een Golf 2 verbouwd, waar een snel blok in kwam. Mijn eerste customproject was iets op basis van een Honda Shadow, die ik van een buurman had gekregen. Deze werd low-budget, maar met veel passie verbouwd. Videografie is een andere hobby van mij. Ik maak filmpjes van customprojecten van begin tot eind in de werkplaats. Deze zijn allemaal te vinden op mijn YouTube kanaal onder de naam Raw Metal Racers. Een van de eerste filmpjes kreeg een half miljoen views en er kwamen veel volgers op mijn kanaal. Het gevolg was een toenemende vraag naar onderdelen. Er kwam zelfs ook een opdracht uit om een complete chopper te bouwen. Deze kansen pakte ik met beide handen aan en kort daarna stond ik bij de Kamer van Koophandel op de stoep en was Raw Metal Racers een feit.”

KENNIS EN KUNDE

Stefan is een Pietje Precies en hij werkt veel dingen digitaal uit. Dat begint vaak met het 3D scannen van een blok of frame, waar de onderdelen op moeten passen. Maar Stefan’s passie voor techniek gaat erg ver. Zelfs bestaande gereedschappen en machines bouwt of verbouwt hij zelf naar eigen wens. Wat te denken bijvoorbeeld, van een zelf gebouwde hydraulische buisbuigmachine met digitale gradenmeter? “Vooral in het productieproces doe je vaak steeds dezelfde handelingen. Als je daar speciaal gereedschap voor maakt wordt het proces efficiënter. Bovendien worden de producten beter. Ik maak onderdelen waar veel vraag en weinig aanbod in is. Ik zie wel soms dat anderen mijn onderdelen gaan namaken. Dat voelt een beetje dubbel, maar het is ergens ook wel een compliment. Het doet me veel als tevreden klanten foto’s sturen van een motor waar onderdelen van mij op zitten.” Stefan vertelt dat aan de CB500F geen webshop onderdelen zitten. “Het is mijn eigen motor dus daar mocht veel tijd in worden gestopt. De motor is volledig uniek. Ik kocht de basis enkele jaren geleden met schade. Ik vond het standaard tankje wel gaaf en bedacht dat het een naked bike met een MT-03 koplamp zou moeten worden. Maar de twijfel sloeg toe en sindsdien stond de motor in de hoek van de garage. Ook omdat het steeds drukker werd met de shop kwam ik er niet aan toe. Klanten gaan voor. Achteraf ben ik daar blij mee, want in de loop der tijd ben ik qua kennis en kunde op een hoger niveau gekomen. Ik heb een paar weken vrij gepland en ben met frisse moed aan de Honda begonnen.”

BUILT TO PERFECTION

Stefan: “Ik wilde een combinatie van ouderwets ambacht en moderne technieken. In Photoshop heb ik een ontwerp gemaakt en daar ben ik mee aan de slag gegaan. Ik kwam uit bij een soort monocoque kuip-tank structuur die is afgeleid van het F16 principe. Alvorens dit werd gemaakt van aluminium, werd er een wire-frame gemaakt om te kijken hoe het zou staan en om zaken zoals de stuuruitslag te bepalen. Mijn slogan is ‘Built to perfection’, dus dit ging om millimeters. Voor het vormen van het aluminium plaatwerk heb ik een Engels wiel gekocht. Zelf maakte ik een felsmachine. Zonder ervaring op dat vlak ben ik gewoon begonnen. Een fout maak je geen twee keer en de plaatwerk skills werden in rap tempo beter. De kuip heeft een licht duikende flow voor een agressieve ‘fighter’ look. De lijnen van het frame en blok komen subtiel terug in de monocoque. Alles moest kloppen en een groot gedeelte van de tijd heb ik gewoon zitten staren en peinzen. De bedrijfsnaam Raw Metal Racers is gekozen omdat je van ruw metaal een compleet kunstwerk kunt maken. Dat vind ik gaaf! Je begint met een plaat aluminium of stuk metaal en met de handen en het juiste gereedschap kan je alles maken wat je kunt bedenken. Als je je ergens in vastbijt moet het altijd wel lukken. Ik heb de motor niet gespoten. Het plaatwerk mag best gezien worden en er zit een laagje olie op om het aluminium te beschermen. Mooi detail zijn de stiksels in het zadel, die de tank en kont als het ware samenbrengt. Zadelkunstenaar Marcel Miller heeft hier erg z’n best op gedaan.”

DRAAI- EN FREESWERK

Hoewel de racer een extreme look heeft, is het frame zo goed als origineel gebleven. Enkel het subframe, waar het zadel op rust, is zelf gebouwd. Stefan wilde een open motor waar je als het ware ‘doorheen kunt kijken’. Veel onderdelen werden dan ook geminimaliseerd of zelfs weg gelaten. “Zaken zoals ABS had ik niet nodig, dus dat werd er gelijk af gesnokt. De grote luchtfilterbox werd vervangen door een minimalistisch custom 3D geprint exemplaar van benzinebestendig nylon. Het luchtfilter heeft DNA Filters uit Griekenland voor me heeft gemaakt, hun logo én het mijne staan er in. Dat zijn leuke details” verklaart Stefan, die zelf het rvs uitlaatsysteem fabriceerde. De Bos demper is op maat gemaakt. In de standaard kroonplaat werd het RMR logo geëtst en ook dat deed Stefan zelf. Met enige aanpassingen paste er een Kawasaki ZX-7R USD voorvork in de kroonplaten. Daar kwamen vervolgens de originele Honda wielen weer in, waarvoor vulbussen werden gemaakt. Er werd een adapter gedraaid om de standaard ZX-7R rem op de vork te kunnen monteren en er werd een custom aluminium spatbordje gemonteerd op zelf gefreesde beugeltjes. De ZX-7R clip-ons die bij de voorvork hoorde werden afgedraaid om ze strak onder de kroonplaat te kunnen monteren. “Mensen denken, ‘oh, een ander voorvorkje’, maar bouwers die zoiets gedaan hebben, weten hoeveel werk er in zit”, vertelt Stefan. Hij is uiteraard heel tevreden met het resultaat: “Ik heb ‘m de ‘Fighting Falcon’ gedoopt, dat is de bijnaam van de F-16 waar ik jaren onderhoud aan gepleegd hebt. Het is een soort moderne caféracer geworden, met klassieke lijnen en symmetrie gecombineerd met strakke futuristische lijnen en CAD ontworpen onderdelen. Old meets new!”

Tekst & fotografie: Floris Velthuis

TECHNISCHE SPECIFICATIES FIGHTING FALCON
ALGEMEEN
Merk: Honda
Model: CB500F
Bouwjaar: 2015
Eigenaar: Stefan van der Riet
Bouwer: Raw Metal Racers (Stefan van der Riet)
MOTORBLOK
Type: origineel, parallel tweecilinder
Cilinderinhoud: 471 cc
Versnellingsbak: origineel
Ontsteking: origineel
Carburatie: injectie
Luchtfilter: custom, gemaakt door DNA filters gecombineerd met een 3D print Nylon luchtinlaat
Uitlaat: custom rvs, door Raw Metal Racers met maatwerk demper van BOS Exhausts
RIJWIELGEDEELTE
Frame: origineel, licht gemodificeerd en eigenbouw subframe
Voorvork: 43mm ZX-7R USD voorvork
Balhoofdplaten: origineel, aangepast, geëtst logo, maatwerk stuurpen
Schokbrekers: origineel
Voorwiel: origineel
Voorband: Dunlop Mutant
Voorrem: origineel met custom remklauw-adapter voor USD voorvork
Achterwiel: origineel
Achterband: Dunlop Mutant
Achterrem: origineel
DIVERSEN
Stuur: ZX-7R clip-ons, aangepast
Snelheidsmeter: origineel
Hendels/hand controls: origineel
Handvatten: Powergrip
Koplamp: Highsider
kuip custom aluminium body
Foot controls: origineel
Benzinetank: custom aluminium body
Zadel: Marcel Miller
Achterspatbord/kont: custom aluminium body
Voorspatbord: custom aluminium met conventioneel gefreesde beugels
Achterlicht: Shin-yo
Knipperlichten: Shin-yo
SPUITWERK
Kleur: laagje olie om kaal aluminium te beschermen
DANK AAN
Marcel Miller, DNA Filters en BOS Exhausts

1 Reactie

  1. Mooi gedaan hoor, paar leuke details erin en zo’n kuip maken is zeker wel kunst.
    Wel erg benieuwd hoe de knie in de op de tank ontbrekende (!) uitsparing gaat vallen. De kettingbeschermer kan nog wel wat redesign gebruiken, waarom zo recht afkappen, er is nergens op de motor zo’n lijn die dat ook rechtvaardigt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen