13 C
Nederland
donderdag 11 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Superbike revival op Assen

Ooit begonnen als een circuitdag voor leden van de Ducati Club Nederland, groeiden de Ducati Clubraces uit tot een evenement met wereldfaam, die te danken was aan de keur van exoten die aan het evenement deelnamen in klassen met illustere namen als Sound of Singles, Battle of the Twins en Sound of Thunder.
Onder die exoten de legendarische Britten, maar ook de Sundance Harleys, de Bakker Barracuda, de naafbestuurde Vyrus en vele andere waanzinnige machines van over de hele wereld, zolang het maar geen viercilinders waren.

De laatste jaren werd wat gas teruggenomen om het evenement meer naar zijn oorsprong te laten terugkeren. Dit tot verdriet van velen, want het feestje was zoveel groter geworden dan voor Ducati-liefhebbers alleen. En voor diegenen hebben we goed nieuws: Tijdens de Ducati Club Race van 16 t/m 18 mei wordt voor het eerst een Superbike Revival Race georganiseerd voor motoren die gebouwd zijn van 1980 t/m 1993, hetgeen meteen betekent dat viercilinders na al die jaren met open armen ontvangen worden.

Indachtig de Endurance, AMA Superbike, TTF1 (±1980-1987) en World Superbike 1988-1993, mogen alle motormerken & types tussen deze bouwjaren met een cilinderinhoud van 748cc t/m 1200cc deelnemen. Ook specials met frames van Bakker, Egli, Harris, Moto Martin, et cetera zijn toegestaan. Ducati Club Nederland noemt als voorbeeld: ‘Een Honda RC30 of VFR, Yamaha OW01 of YZF, Kawasaki ZXR, Suzuki GSX-R, Ducati 851/888/916, Bimota YB-4/6, Britten V1000, Norton F1, Bakker, Harris, Moto Martin et cetera.’

Hou op, schei uit! Het water loopt ons in de mond, druipt over de lippen en vormt een plas voor de voeten. Dit klinkt meer dan veelbelovend! Maar goed, dan moeten er wel inschrijvers zijn (42 om exact te zijn), dus heb je nog zo’n ding in de garage staan, wees dan niet egoïstisch en schrijf je in op: www.ducaticlubrace.nl

Foto: Trackdays4all.nl

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen