Suzuki lanceert 2013 crossers

Welkom in het jaar 2013. Althans, qua crossmodellen van Suzuki en in het bijzonder de RM-Z450 en RM-Z250. Beide modellen zijn voorzien van een nieuwe zuiger, een verbeterde ontsteking, een nieuw ontworpen versnellingsbak en een Showa Seperate Function (SFF) voorvork.

Bij zo’n SFF-systeem is de demping in de linker vorkpoot geplaatst en zit de vering in de rechter vorkpoot. Door deze twee functies te scheiden, kan de voorvork niet alleen lichter geconstrueerd worden maar nemen ook de wrijvingsweerstanden af voor een verbeterde demping en ook voor meer controle.

De binnenpoten hebben een diameter van 48 mm gekregen voor meer stabiliteit. De voorspanning van de voorvorkveer is te verstellen met een stelknop. Dankzij het grotere instelbereik is de vering bovendien nog beter aan te passen.

Dankzij een aantal, helaas niet nader gespecificeerde, modificaties aan het brandstofinjectiesysteem moeten de twee eerder genoemde Suzuki’s sneller op het gas reageren en meer vermogen en koppel in het midden toerengebied hebben.

De RM-Z250 is verder uitgevoerd met een nieuw ontwikkelde vijf-versnellingsbak, terwijl de bestaande RM-Z450-versnellingsbak verbeterd werd. De schakelassen in beide uitvoeringen kregen een gewijzigde vorm, waardoor de bakken strak en soepel te bedienen zullen zijn aldus Suzuki. Ook het frame is aangepast.

De 2013 Suzuki RM-Z250 zal medio september beschikbaar zijn, terwijl de 2013 RM-Z450 in oktober zijn opwachting bij de Suzuki-dealer maakt. De nieuwe prijsstellingen volgen snel.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?