Tegengas > Meent de KNMV dit serieus?

‘Waarom zijn Hells Angels geen postzegelverzamelaars en leden van Satudarah Maluku geen overijverige wildbreiers?’ Die vraag stellen ze – zo stel ik me dat voor – regelmatig bij de KNMV. De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging heeft namelijk de buik vol van de ‘constante criminele duiding van het begrip motorclub’ in de media en liet dat minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie in een brandbrief weten. De overweldigende aandacht voor beide clubs en de woordkeuze van de media leiden er volgens de KNMV toe dat motorverenigingen en crimineel gedrag zo langzamerhand als onlosmakelijke twee-eenheid worden gezien. De belangenorganisatie schrijft daarom dat ze ‘niet langer geassocieerd wil worden met motorgroeperingen als Hells Angels en Satudarah’. Prima, daarin staan ze niet alleen. (Even een zijstapje: persoonlijk boeien de woordjes ‘niet langer’ me mateloos. Denken ze nou echt dat we de keurige mensen van het bondsbureau in Arnhem ooit wel met motorbendes associeerden?)

Als motivatie voor de brief naar Opstelten schrijft de KNMV onder meer dat ‘motorrijders zich grote zorgen maken en vrezen voor hun veiligheid’. Laat dat even op je inwerken: omdat media in hun berichtgeving consequent de begrippen motorclub, Hells Angels en Satudarah naast elkaar gebruiken, voelen motorrijders zich blijkbaar onveilig. Alsof zelfs iemand met een oogafwijking goed voor het Guinness Book of Records, het verschil niet ziet tussen de brave borsten van de XJ6-club en een Angel. Toch bezweert de belangenvereniging dat ze ‘steeds meer klachten krijgt van leden die zich onprettig en zelfs bedreigd voelen als gevolg van de criminalisering’. Zijn die leden helemaal gek geworden? Voelen reguliere brave motorrijders zich echt gedemoniseerd door wat media-aandacht voor motorbendes? Wie vreest er na het opzetten van de zilveren systeemhelm, het aantrekken van het allweatherpak en het gele fluohesje samen met zijn fluisterstille Pan-European voor Angel aangezien te worden? Als je dat serieus vreest, is het wat mij betreft de minste van je zorgen. Of zit er misschien een steekje los bij de organisatie die zulke berichten van hun leden oppikt, uiterst serieus neemt en het probleem voorlegt in Den Haag?

Het persbericht vertelt helaas niet wat de angsthazen als bedreigend ervaren. Is het de angst om ongevraagd tattooshops ingetrokken te worden? Zijn ze bang klem gereden te worden in de file? (Alsof je in een koekblik bewust een outlaw klem rijdt. Een gezond denkend mens denkt wel beter na.) Hangt een shoot-out met een rivaliserend CX500-chapter als een Zwaard van Damocles boven het hoofd? Of is het toch gewoon de angst voor een kwinkslag die je niet gevat kunt beantwoorden? Gefeliciteerd, dan springt de KNMV voor je in de bres met een antwoord dat tot Den Haag reikt. Ook al doet het dit gelukkig wel met een bedenking: ‘Wij voelen ons absoluut niet aangesproken door de typering in de media, maar als grootste belangenvertegenwoordiger van de gewone motorrijder zijn wij zo langzamerhand wel gedwongen om op deze generalisering te reageren’.

Misschien is de wens gewoon de vader van de gedachte bij de gestigmatiseerde angsthazen. Ik verdenk ze ervan de hypotheek, dodelijk saaie kantoorbaan, Nissan Kadett en uitgezakte partner met liefde te willen verruilen voor het wilde bestaan van een outlawbiker. En als ik je aan het schrikken maak met die conclusie, weet je waar je moet klagen.

Ad

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.