Motorrijden in de regen, vijf tips

Na weken van droogte kwam gisteren op de meeste plekken in ons land het water met bakken uit de lucht. Ook de komende dagen blijft de kans op regen aanwezig. Natuurlijk kun je dan gewoon op je motor stappen, want ook jij bent niet van suiker, al moet je soms toch even opletten. Daarom geven wij 5 tips voor motorrijden in de regen.

1. Vertroetel je motor

Heb je je motor goed voor elkaar, dan weet je zeker dat ie zonder problemen door de regen kan. Je banden zijn daarin het belangrijkst. Het profiel moet voldoende zijn en de band moet er over het algemeen goed uitzien. Is de band bijvoorbeeld oud en uitgedroogd, dan mis je flexibiliteit in het rubber waaraan diep profiel niets gaat bijdragen. Dit gaat natuurlijk verder dan banden. De algehele staat van je motor werkt louterend in je bovenkamer. Hapt je voorrem? Of doet je achterrem het nauwelijks? Juist in de regen komt dit allemaal een stukje nauwer. Zorg dat je de motor voor elkaar hebt, dat vormt eigenlijk de basis waarop je de overige tips kunt uitvoeren.

2. Blijf goed kijken

Kijken is altijd belangrijk op de motor, maar in de regen nog belangrijker. En dan hebben we het vooral over vooruit kijken. Tuur niet vlak voor je voorband, je moet mogelijk gladde plekken al ruim van tevoren zien. Door ruim voor de bocht al gezien te hebben hoe die bocht er bij ligt, kun je vanzelf een vloeiende lijn inzetten. Zou je dit niet doen, dan maak je als het ware bochten in bochten. Door ver vooruit te kijken kun je ook op tijd remmen als de bocht er echt slecht bij ligt. Moet je dit doen ín de bocht, omdat je vlak voor je wiel kijkt, dan wordt het knap lastig op nat asfalt.

3. Joh, regent het?

Doe alsof je de regen niet voelt. Verkramp niet, blijf soepel op die motor zitten en je zult zien dat rijden in de regen helemaal niet zo moeilijk is.
Natuurlijk lukt dat niet of nauwelijks als je je kleding niet op orde hebt. Wel eens ontspannen gebleven terwijl er een waterstraaltje je onderbroek binnenloopt? Zorg daarom voor een goed motorpak of regenpak. Kies je voor dat laatste, trek die dan op tijd aan en niet zoals bij menig motorrijder gebeurd: als je eigenlijk al te nat bent.

4. Anderhalve meter? Doe maar iets meer

Corona heeft je besef van afstand vast wel iets verscherpt, maar als het nat is merk je eigenlijk pas echt hoe dicht je doorgaans op je voorganger zit. Nooit een slim idee, maar in de regen helemaal niet. Want hoe wil je vooruit kijken als je geen vrij baan hebt? Laat daarom altijd een overdreven gat vallen. Dat maakt dat je de weg gevoelsmatig voor jezelf hebt en zo heb je nooit last van onvoorziene omstandigheden.

5. Knieën tegen de tank

Contact met je motor is altijd belangrijk als je aan het sturen bent. Zoveel mogelijk contactpunten zorgen er ongemerkt voor dat je bovenkamer veel beter kan analyseren welke bewegingen de motor maakt. Daarbij zijn de knieën tegen de tank in de regen cruciaal. Je voelt de motor dan veel beter en hebt plots niet meer het idee dat je op eieren rijdt. Dat heb je wel als je je benen meer naar buiten steekt, plots voelt het dan alsof je voor het eerst op een ijsbaan rijdt.

Denk ook even aan je achterrem. Die achterrem is sowieso een onderschatte factor van belang voor motorrijders. De achterrem verkort je remweg en zorgt voor stabiliteit. In de regen levert dat dubbel voordeel op. Als je dan alleen met je voorrem remt, en dan ook nog zonder ABS, is dat vragen om onnodige problemen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?