Toch nieuwe Honda-modellen op basis Africa Twin?

Patenttekeningen van Honda onderstrepen de mogelijke komst van nieuwe modellen gebaseerd op de 1.084cc tweecilinder uit de Africa Twin. Twee frame-tekeningen zijn gelekt met alle ruimte voor speculatie.

Eerder deze week schatten we de kans op een Honda CRF1100L bobber-model nog klein in, nu kan die notie wellicht toch wat genuanceerder gesteld worden. Honda patenteerde onlangs namelijk ontwerpen van twee nieuwe frames om een Africa Twin-blok in te huisvesten. De twee – qua inzetgebied – flink uiteenlopende frames zijn in de tekeningen beide geschetst als een nakedbike. Zowel het ruggengraatframe als het vakwerkbuizenframe hebben een rank gelijnd subframe.

Dat het dan per se om twee tweecilinder-nakedbikes zou gaan is niet zeker. Het vakwerkframe leent zich afgaand op de tekening absoluut voor een sportieve stuurmachine uit het naked-segment. Zo oogt het vakwerkbuizenframe niet alleen licht, maar ook heel doelbewust. Tel erbij op dat het blok een dragende rol speelt in het vakwerkframe en je kunt je conclusies trekken.

Honda lijkt zodoende een nieuwe motorfiets te ontwerpen in lijn met hoe bij Yamaha de TRX850 het levenslicht zag. Men neme een gevierde oké tweecilinder-krachtbron uit een allroad – in Yamaha’s geval de Super Ténéré – en vervolgens drapeert men er een chique vakwerkframe overheen. Hoe de rest ingevuld wordt kunnen we voor nu onmogelijk opmaken uit de lijntekeningen.

Zonder het blok gemonteerd oogt het plots meer als een soort cruiser-frame.

Wiegframe Honda patent

Dan het bovenstaande ruggengraatframe. Ondanks dat de tekeningen duidelijk een soort nakedbike tonen, oogt het frame zonder het blok gemonteerd plots meer als een soort cruiser-frame. Patenttekeningen zijn erg specifiek en tonen alleen dat wat per se vast gelegd moet worden. Een nieuw frame-ontwerp kan zodoende op een vastlegging als dit heel anders zijn dan in de praktijk. Een andere mogelijkheid lijkt opnieuw uit de gietmal van de concurrentie te komen.

Zo kan Honda prima met zowel een sportieve naked als ook tegelijkertijd een Neo-Retro op een zeer vergelijkbare basis komen. Het ruggengraatframe zal dan voor die retro zijn. Yamaha haalde het trucje al uit met de MT-07 en MT-09. Die nakeds kregen de retro-achtige zustermodellen XSR 700 en XSR900. Kawasaki kan het ook, zoals we met de Z900-naked en latere Z900RS-retro al zagen.

Honda en de concurrentie?

Hoe de patenttekeningen mogelijk het daglicht te zien krijgen, is natuurlijk koffiedik kijken. Toch schept het vooruitzicht van straatmodellen rondom Honda’s CRF1100L-krachtbron een interessant beeld. Met 100 pk en 105 Nm koppel is het blok potent genoeg de strijd aan te gaan met BMW F900R, Ducati Monster 821.

Met een beetje verbeelding zou een CB1100-twin – of hoe Honda het ook wenst te noemen – zich ook met de toch wel wat sterkere Kawasaki Z900, KTM 790 Duke, Triumphs Street Triple 765R en de MT-09 van Yamaha kunnen meten. Tegelijkertijd zou een retro-achtige vervolgens op jacht kunnen gaan naar de XSR 900 van Yamaha en de Z900RS van Kawasaki.

De tekeningen tonen bovenal dat Honda werkt aan een toekomst met een breder scala aan segmenten. Het feit dat de frame-patenttekeningen gebaseerd zijn op een bestaand blok, wekt ook de indruk dat kosten gespreid en dus gedrukt kunnen worden. Honda heeft de verkoopprijzen al tijden vrij hoog liggen ten opzichte van de concurrentie. Zelf stelt Honda dat kwaliteit vroeg of laat toch wint van een lagere prijs, maar middels een dergelijke spreiding zou eenzelfde kwaliteitsstandaard hand in hand kunnen lopen met een schappelijke prijs. Euro5-goedkeuring is zelfs al voor elkaar, aangezien de nieuwe Africa Twin dat ook al heeft.

We wachten voorlopig in elk geval geduldig, doch in spanning, af.

Afbeeldingen: United States Patent and Trademark Office

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?