Top-9 Coolste Ducati’s

Ter ere van het 90-jarig bestaan van Ducati, vonden wij het een prima idee eens in de geschiedenis van Ducati te duiken en uit te zoeken welke Ducati’s ons nou eigenlijk het best bevielen. Welke zijn het coolst, welke het mooist en welke het meest exclusief? 

De Top-9 voor de 90-jaren van het Bolognese merk werd zou heftig bediscussieerd dat we hebben besloten er geen daadwerkelijke volgorde aan te geven. Allemaal zijn cool, mooi, gaaf of indrukwekkend. 

9. SCHONE MET RAUWE RANDJES | Ducati Hypermotard SP
Een supermotard is gaaf, maar langere afstanden zijn een hel. Ducati gaf een Bolognese twist aan het supermotard-genre, hing er een L2-blok in tekende een paar gruwelijk strakke lijnen. Resultaat is een motor die gaat als een Ducati, rijdt als een supermotard en eruit ziet als een Italiaanse schone met rauwe randjes. Koop hem wel met de Termignoni-pijp en in de SP-uitvoering, als het even kan.

8. EERBETOON | Ducati Multistrada Pikes Peak
Eerbetoon aan Ducati’s dominante optredens tijdens de Pikes Peak International Hill Climb, waar toen zand en asfalt elkaar nog afwisselden op weg naar 4.300 meter hoogte. De allroad-geometrie en rijwielgedeelte waren uitermate geschikt voor het zanderig gedeelte en voor de asfaltsectie deden het brede stuur en even zo brede sloffen goede zaken. Akrapovic maakte trouwens een gruwelijk mooie uitlaat speciaal voor de Pikes Peak Multistrada, dat je het weet.

7. AANBEDEN | Ducati 998R
De ultieme evolutie van de 916 superbike voor het algemeen publiek. Of ja, algemeen. Dit zijn wel de motoren voor kenners en fijnproevers. De 998R is een zeldzaamheid aan het worden, net als de 996R en vergelijkbare homologatiemodellen trouwens, omdat er veel mee geracet werd. De overige fietsen staan vooral in woonkamers, musea en andere plekken waar ze aanbeden worden. 

6. GEK GEWORDEN | Ducati Desmosedici RR
‘Zijn ze bij Ducati gek geworden?’ Een MotoGP-machine voor op straat, wie verzint dat? Ducati dus. Indertijd een totaal gestoord concept, zeker voor dat geld. Exclusiviteit is gegarandeerd, maar qua performance is zelfs de Desmosedici RR inmiddels achterhaald, geloof het of niet. Moet nog steeds sterk in je schoenen staan er geen te kopen als je ooit de kans krijgt en er financieel de mogelijkheid voor hebt. Minder waard worden doen ze per definitie niet. Mooi alternatief voor een bank of stoel in je woonkamer, dat gelijktijdig als kunststuk kan dienen.

5. ZENUWSLOPEND | Ducati 450 Scrambler
Als ze vijftig jaar na dato een complete revolutie teweeg brengen met feitelijke remakes van iets, dan is dat iets heel bijzonder. Ja, de Scrambler van Ducati – de oude, hé – is soort van legendarisch. Machtig mooi, heel cool en retezeldzaam. Zo’n legendarisch machine verplaatsen is alleen al zenuwslopend, zeker door ellenlange suicide stand van het apparaat… o, en geel is de enige juiste kleur. Als je toch kunt kiezen.

4. SUPER LICHT | Ducati Panigale Superleggera
Magnesium zo ver het oog reikt; welkom, dit is de Superleggera-versie van de Panigale. Blok getuned tot z’n grenzen en alles wat lichter kan, is lichter gemaakt. Koolstofvezel bodywork, magnesium blokdeksels, wielen en zelfs de veer van de schokbreker. Naar verluidt komt er 200 pk uit het blok vallen bij een drooggewicht van 155 kilo. Racekit is ook verkrijgbaar en dat scheelt weer 2,5 kilo en voegt nog eens vijf paardenkrachten toe. De ‘Super lichte’-Ducati zet ook je portemonnee op dieët; 75.000 euro kost ‘ie.3. GEEN VERDERE UITLEG | Ducati Classic Paul Smart
Zo iconisch, dat groenblauwe frame, dat zilveren bodywork met glitters, de asymmetrisch geplaatste Öhlins schokbreker en die coole spaakwielen. Vergt toch verder geen uitleg waarom deze machine de lijst gehaald heeft, of wel? O ja, toch wel. Het is een ode aan Paul Smart, die met een Ducati 750 de 200 Mijlen van Imola won. Mag jij raden welke kleur het frame en kuipwerk die racer had…2. DANK JE WEL | Ducati Monster M900
De motor die ons dit lijstje laat maken in feite, want zonder de Monster had Ducati – naar alle waarschijnlijkheid – het negentigjarig jubileum nooit gehaald. De superbikes zette Ducati qua sportiviteit wel weer op de kaart, maar ‘Win on Sunday, sell on Monday’ werkt alleen als er daadwerkelijk ook iets wordt verkocht op maandag. De Monster zorgde ervoor dat dat weer lukte voor de Bolognezen. Gelukkig maar, want veel van de motoren in dit lijstje zijn ná de Monster verschenen. Dus, dank je wel, Monster!

1. HALFJE | Ducati Supermono
Men verwijdert gewoon de staande cilinder van een L-twin en prompt is het een ééncilinder. Zo kwam de Supermono te bestaan. Laat het maar aan Ducati over om van een relatief eenvoudig concept als een Supermono iets mega-exclusiefs te maken. De Supermono werd tussen 1993 en 1995, en maar 65 stuks zagen ooit het levenslicht. Dat maakt op zich al bijzonder, maar het feit dat al het kuipwerk, de kont en zelfs de tank uit carbon opgetrokken zijn helpt ook. Net als magnesium blokdeksels, kroonplaten en kettingspanners. Totaal gewicht? Slechts 121 kilo. 

Foto’s: Ducati

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?