vrijdag 29 maart 2024

Triumph Daytona 765 komt, maar in limited edition

Nu Triumphs 765 driecilinder het in de Moto2 erg goed blijkt te doen, durft het Britse bedrijf een volgende stap te zetten. Het wachten wordt nu beloond: de Triumph Daytona 765 staat begin volgend jaar klaar!

We moeten alleen toch meteen even een pas op de plaats maken. Het gaat namelijk om een gelimiteerde uitvoering. Zo origineel dat ze in Hinckley zijn, zullen er namelijk maar 765 stuks van deze limited edition Daytona 765 verschijnen.

Onthulling

Dat weten we dankzij het Britse MCN. Zij hadden begin dit jaar al spionagefotografie van een nieuwe supersport van Triumph. Het bedrijf bevestigde nu eindelijk dat die machine daadwerkelijk een Daytona 765 voor de straat is. De officiële naam? ‘Daytona Moto2 765 Limited Edition’. Op 23 augustus presenteert Triumph hem op het circuit van Silverstone. Hopelijk weten we dan ook meer over zijn specificaties, die nu nog geheim blijven. Het is de bedoeling dat hij in de lente van 2020 klaarstaat. Natuurlijk kan het haast niet anders dan dat de gelimiteerde serie slechts een voorbode is voor een ‘normale’ Daytona 765. De Moto2 ‘replica’ zal waarschijnlijk een vergelijkbaar Union Jack-kleurenschema krijgen zoals we dat zagen op de 765 toen hij gepresenteerd werd voor de Moto2, met het Triumph logo wat de Britse vlag behelst over de tank en kuip gedrapeerd. Die machine was in het matzwart uitgevoerd.

Street Triple RS-krachtbron

Wat we al wel weten van de Daytona 765 is natuurlijk dat zijn motorblok, dat zijn oorsprong vindt in de Street Triple RS, verder is doorontwikkeld. Een RS levert zo’n 121 pk aan het achterwiel, een Moto2 versie van datzelfde blok produceert zo’n 138 pk.

Het blok ademt beter door een aangepast in- en uitlaattraject, maakt meer toeren en heeft titanium kleppen. Deze aanpassingen zullen niet ver afwijken van het blok dat in de Moto2 toegepast wordt. Dat blok is overigens nog opvallend standaard, met zelfs standaard zuigers en ook de krukas is een OE Triumph-onderdeel.

Uiteraard wordt er wel gebruik gemaakt van blueprinting (het afwegen en balanceren van delen voor een perfecte interne motorische balans). Triumph stelt dat je met de replica het dichtst bij een daadwerkelijke Moto2-machine kan komen wat betreft de techniek. Zeer benieuwd in hoeverre de straatversie gezegend is met die luxes.

Meer nieuws

Bij Motorcycle News hadden ze de primeur, maar Triumph Benelux heeft ons verzekerd dat ook wij op korte termijn alle informatie over de Daytona Moto2 765 Limited Edition krijgen. Dan lichten wij je uiteraard ook verder in.

Foto: Triumph

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen