zondag 15 december 2024

Triumph Factory Custom lijn start met nieuwe Thruxton TFC & Rocket III Concept

Triumph lanceert een nieuwe lijn: Triumph Factory Custom. En laten we eerlijk zijn, dit is niet helemaal onverwacht. De Engelse motorfabrikant bracht het idee van fabrieks-customs voor het eerst al ter sprake in 2014, toen het twee unieke Bonnevilles op maat liet zien, de TFC Bobber en TFC Scrambler. Dit waren pure show-bikes, bedoeld om eigenaren te inspireren tot het aanpassen van hun eigen motorfietsen. Maar de vandaag aangekondigde TFC-serie komt toch echt kant-en-klaar uit de fabriek.

Bekijk ook onze video van de Triump Factory Curstom Launch van de Thruxton en de Rocket III

Customizing binnen de eigen muren is helemaal niet vreemd bij Triumph, een groot aantal unieke motorfietsen verliet in de afgelopen jaren een speciale werkplaats met ontwerpstudio in de fabriek. Er werden individuele motorfietsen aangepast voor ambassadeurs van het merk (o.a David Beckham), speciale modellen werden vervaardigd voor films en meerdere motorfietsen werden klaargemaakt voor de racerij, van offroad tot circuit- en dragracers, allemaal gebouwd om mee te rijden, en veel ook om mee te racen. Maar elk van deze motorfietsen toont het talent aan van het custom-team in de Triumph fabriek op het gebied van ontwerp en het handwerk wat deze custom-bikes zo uniek maakt.

Triumph Thruxton TFC

De onthulling van een zeer gelimiteerde Thruxton TFC is het startschot voor een TFC-serie voor rijders wereldwijd, en is het begin van een nieuw speciaal aanbod van zeer exclusieve Triumphs. Want het houdt niet op bij de Thruxton, er staan nog meer TFC-modellen in de planning. Wat wel al vast staat is dat elk van de genummerde, premium geproduceerde Limited Editions die eraan komen de beste technologie en uitrusting aan boord hebben, betere prestaties leveren en zeer onderscheidend zijn door detaillering en afwerking.

Gelimiteerde productie

Slechts 750 exemplaren worden er van de Thruxton gemaakt, die wereldwijd verkocht worden, dus je bent verzekerd van een echt uniek model. Met speciale TFC-badges, instrumenten met gouden details en een individueel genummerde plaquette op de kroonplaat. Elk model wat de fabriek verlaat is uniek en wordt nooit opnieuw geproduceerd. Een extra leuk detail is dat elke Thruxton TFC-eigenaar ook een speciaal op maat gemaakt afleverpakket krijgt dat uniek is voor hun motorfiets. Deze omvat een genummerde brief ondertekend door Triumph’s CEO Nick Bloor, een persoonlijk, op maat gemaakt boek en een speciale Thruxton TFC-afdekhoes.

Afwerking en detaillering

De nieuwe Thruxton TFC is een absolute eyecatcher. Hij is voorzien van lichtgewicht koolstofvezel panelen, waaronder een uit één stuk vervaardigde carbon stuurkuip, voorspatbord, buddyseat-afdekking, hielbeschermers en eindkappen van de uitlaatdemper. Qua detaillering zien we een uit aluminium gefreesde kroonplaat met TFC-logo, geborstelde nikkel spiegels, getint windscherm, lederen zadel met gestikte details en uit aluminium gefreesde olievuldop.

Daarnaast is krijgt de Thruxton een donker thema mee, waaronder premium zwart geanodiseerde multi-spaakwielen, zwarte Öhlins RSU-veren met zwarte decals, zwarte motorafdekkingen en een zwarte plaathouder. Om het carbon kracht bij te zetten is de Thruxton TFC ook maar verkrijgbaar in één lakkleur: Carbon Black, met geborstelde kniesteunen op de tank en met de hand geschilderde gouden belijning. Een accentkleur die trouwens op de hele motorfiets wordt toegepast, van de gouden belijning op de kuip tot de details in de badges, instrumenten en op de sleutel. En je raadt het al, de motor heeft zelfs een gouden ketting.

Wel blijven kenmerkende Thruxton-kenmerken behouden, zoals de geborstelde Monza-tankdop, dubbele gasklepbehuizing met geborstelde inlaatafwerking, Daytona R-voetsteunen en een helder geanodiseerde aluminium swingarm.

Om de boel af te maken is ook het uitlaatsysteem van de Thruxton TFC aangepakt, de motor is voorzien van Vance & Hines titanium dempers met eindkappen van carbon.

Meer vermogen en meer koppel

De Thruxton TFC heeft 10 pk meer vermogen gekregen dan de standaard Thruxton R. Dit wordt mogelijk gemaakt door een belangrijke upgrade van het motorblok, waaronder een reeks lichtere motoronderdelen, hoge-compressie-zuigers, aangepaste aanzuigpoorten en aangepast nokkenprofiel van de nokkenassen. Daarnaast is het koppel in het lage en midden toerengebied het sterkst, met naar verluidt een piek van 115 Nm.

Alle gewichtsbesparingen door gebruik van carbon en de motorische aanpassingen maken de Thruxton TFC ook even vijf kilo lichter dan de Thruxton R.

Componenten

De uitrusting is ook niet lullig te noemen trouwens, kosten nog moeite werden gespaard bij het ontwerp. Om te beginnen bij het veringpakket:  een volledig instelbare Öhlins upside-down NIX30 voorvork en volledig instelbare Öhlins achtervering met piggy back reservoir met uit aluminium gefreesde stelschroeven.

Daarnaast heeft de Thruxton hoogwaardige Brembo 4-zuiger M4.34 radiale monobloc-remklauwen en Brembo radiale hoofdremcilinder en naar rato instelbare remhendel plus bijpassende koppelingshendel.

Ook zijn de rijmodi aangepakt (Rain, Road en Sport), deze passen de gasrespons, het ABS en de tractiecontrole-instellingen aan om beter in te kunnen spelen op de rijomstandigheden of de voorkeur van de rijder. Dit wordt mogelijk gemaakt door de nieuwste generatie ride-by-wire.

Voor verbeterde zichtbaarheid, lager energieverbruik en grotere duurzaamheid is de Thruxton TFC volledig voorzien van LED-verlichting, inclusief 7 inch koplamp met dagrij-licht, compacte LED-knipperlichten en achterlicht.

ABS en tractiecontrole zijn zoals verwacht gemonteerd voor maximale veiligheid en controle, maar dan wel zo geplaatst dat ze nauwelijks opvallen, het blijft natuurlijk wel een custom-bike. Een startonderbreker is ook standaard aanwezig op de Thruxton TFC, waarbij de transponder is verwerkt in de nieuwe hoogwaardige sleutel met gouden badge.

Prijs

En dan rest ons nog even de prijs te noemen van dit staaltje custom-werk uit Engeland. De Triumph Thruxton TFC gaat in Nederland €24.500,- kosten. In België kost hij €22.180,- Maar dan wel inclusief alle – bijzondere – afleveringskosten.

‘Concept’ Rocket TFC

Maar het bleef niet bij de Thruxton tijdens de launch van TFC. Terwijl de spy-shot en geruchtenmolen nog op volle toeren draait in de media omtrent een nieuwe Triumph Rocket III die in 2019 gelanceerd zou worden komt Triumph met het verlossende antwoord. De Rocket III TFC is nu nog in conceptfase, maar staat dus gepland als het volgende TFC-model. Hij zal dus net als de Thruxton gelimiteerd verkrijgbaar zijn. Meer informatie is er nog niet, de Rocket blijft nog even in nevelen gehuld. De volledige details en specificaties worden pas op 1 mei 2019 onthuld.

Maar ook dit TFC model komt met een reeks aan custom details, eersteklas afwerking en bovenal ook praktische elementen, waaronder een verwisselbaar een- of tweepersoonszadel. Ook kunnen we alvast verklappen dat het blok nog sterker is geworden. De cilinderinhoud is verhoogd naar 2500cc.

 

 

 

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen