vrijdag 29 maart 2024

Triumph Trident: van een ‘design prototype’ naar een nieuw model in 2021

Hoe en wat precies is nog vrij onduidelijk, maar vast staat dat Triumph ‘binnenkort’ een nieuw model op de markt brengt. MOTOR.nl kreeg vorige week namelijk een exclusieve preview van deze nieuwe motor in de vorm van een bijna-af prototype. De plannen met de nieuwe Triumph Trident – een naam die we inderdaad eerder bij Triumph voorbij zagen komen – zijn groot. Je ontwikkeld immers niet zomaar een nieuwe middenklasse roadster. Sterker nog, Triumph nam er in dit geval liefst vier jaar de tijd voor.

Met deze nieuwe motor wil Triumph nieuwe – en dan het liefst jonge – rijders aan zich binden. Het mag daarom niet echt een verrassing zijn dat de Trident de laagst geprijsde nieuwe Triumph wordt. Welke prijs wordt later duidelijk, net als de technische gegevens. Toch kunnen we al het één en ander analyseren aan de hand van de presentatie. Het wordt in ieder geval zeker een driecilinder met een hoog koppel, maar absoluut geen uitgeklede Street Triple bijvoorbeeld. Sterker nog, het blok van de Trident is volledig nieuw ontwikkeld en datzelfde geldt voor het chassis. Het design van de nieuwe Trident laat volgens Triumph niet alleen de toekomstige styling zien maar heeft ook prototype-onderdelen. Alles draait daarbij ‘om de stijl en de uitstraling van een nieuw icoon te showen’. Daarnaast zien we ook kenmerkende dingen, zoals de uitsparingen in de tank voor de knieën en de behoorlijk wat karaktertrekken van de Speed Triple.

Qua elektronica is het ook nog volop speculeren, maar kijkend naar de knoppen op het stuur, lijkt het erop dat er in ieder geval verschillende rijmodi te kiezen zijn. Dat doet dan direct vermoeden dat er qua elektronica niet bezuinigd is en dat is dan ook het enige dat Triumph na enig aandringen wél wilde bevestigen. Ondanks de lage verkoopprijs, is het ‘dus zeker niet zomaar een instapmodel’ voegde Miles Perkins van Triumph daar nog snel aan toe.

Dat blijkt ook uit het feit dat Rodolfo Frascoli betrokken is bij het ontwerp. Triumph-liefhebbers zullen zijn naam waarschijnlijk al kennen omdat hij eerder betrokken was bij het ontwerp van de nieuwe Tiger 900. De ontwikkeling vond overigens volledig plaats in het Engelse hoofdkwartier in Hinckley terwijl de motoren gebouwd zullen worden in Thailand.

De nieuwe Triumph moet in het voorjaar van 2021 op de markt komen. De officiële presentatie vindt zeer waarschijnlijk binnen een paar weken al plaats. Wanneer precies wil Triumph nog niet laten weten, maar het woord ‘binnenkort’ viel opmerkelijk vaak. Of er later nog meerdere versies komen, is eveneens een groot vraagteken. Of toch niet? De kosten van vier jaar ontwikkeling wil je immers als fabrikant het liefst zo goed mogelijk verdelen… Het zou ons daarom niet verbazen als dit het begin is van een hele nieuwe lijn binnen Triumph. Een lijn die zomaar heel succesvol kan worden!

De concurrenten

Fabrikanten praten liever niet over de concurrentie, uitgezonderd Triumph dan. Want die hadden er tijdens de presentatie van het prototype geen enkele moeite mee om op vraag van MOTOR.nl de grootste concurrenten even op te sommen. Dat zijn de Honda CBR650R, de Kawasaki Z650 en de Yamaha MT-07. Indirect geeft Triumph daarmee naar eigen zeggen ook een hint naar het aantal cc’s dat de nieuwe Trident zal hebben. Weten we dat ook weer. Of juist niet.

De quote

Steve Sargent. Triumph Chief Product Officer: “Het Trident design prototype markeert het begin van een spannend nieuw hoofdstuk voor Triumph, waarbij de opdracht vooral draaide om het plezier, van het uiterlijk tot de uiteindelijke rit. Met zijn pure minimalistische vorm, strakke lijnen, Triumph-design DNA en meer dan een vleugje van de gespierde uitstraling van onze Speed Triple geeft dit ontwerp de eerste blik op het volledige toekomstige Trident-verhaal. Uiteindelijk was ons doel om een nieuwe kijk op karakter en stijl te geven, naast het toegankelijke, gemakkelijke rijgedrag en de kwaliteit waar Triumph om bekend staat – voor een prijs die echt concurrerend is”.

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen