dinsdag 14 mei 2024

Tweedehandsmarkt motorfietsen in België krijgt serieuze klappen

De invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren blijft een negatieve impact hebben op de inschrijvingen in België omdat heel wat motoren worden uitgevoerd naar het buitenland en dus van de markt verdwijnen. De weerslag zien we ook duidelijk in september: -25,8%, of amper 5.086 exemplaren. Hieronder de verdere details.

Belgische motor-APK speelt Nederlandse dealers in de kaart

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen: “Er werden vorige maand (5.086 eenheden) -19,6% minder occasionmotoren ingeschreven dan vorig jaar in september. Gecumuleerd over de eerste negen maanden loopt het verlies op tot 16.432 motoren of meer dan een kwart: -25,8%. Er zijn gedurende de eerste negen maanden amper 47.327 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 63.957 in 2022 en zelfs 68.060 in 2021 – een verschil van maar liefst 30% of 20.733 eenheden op twee jaar tijd… De Belgische motorrijder die zijn motor van de hand doet, blijft nog steeds zijn toevlucht zoeken tot verkoop in het buitenland of aan buitenlandse opkopers om op die manier te ontsnappen aan de verplichte keuring voor occasionmotoren. De nieuwe motorfietsen veerden – na een tegenvallende maand augustus – mooi op in september: het aantal inschrijvingen lag met 2.103 exemplaren +14,5% hoger dan vorig jaar september.”

Alle gewesten en provincies draaien rode cijfers

Vlaanderen is ook over de eerste negen maanden de grootste tweedehandsmarkt (61,5%) maar verloor toch -22,1%. De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en nu zelfs ook bij de lichtste klasse tot 125cc. Wallonië verliest nog meer (-31,2%): daar verliezen alle klassen van vanaf 126cc ongeveer een derde. In Brussel een gelijkaardig scenario als in Vlaanderen, en nu verliezen de lichtere klassen daar ook steeds meer. Ook op provinciaal vlak is het huilen met de pet op, want de landskaart kleurt in alle provincies diep bloedrood. In Wallonië zien we in alle provincies dalingen van meer dan 30%, aan Vlaamse kant overal ongeveer een kwart verlies, behalve in Antwerpen waar het rode cijfer ‘beperkt’ blijft tot -17,1%.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

3 Reacties

  1. Rijden er dan zoveel slecht onderhouden motoren? Wat goed is doe je niet weg toch?

    • En daarmee is dan het nut van een verplichte keuring direct aangetoond.

      • Nee meneer of mevrouw van de Pol.
        Dat toont niet het nut van een verplichte keuring aan, maar de tegenwerking van bureaucratische en ondoorzichtige rompslomp, waardoor het makkelijker (en financieel misschien net zo gunstig) om je motor uit te voeren, dan om zo’n keuring te ondergaan voordat je die lokaal verkoopt omdat je zelf iets anders wilt hebben.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen