Tyre To Travel stopt

Dit weekend viel definitief het doek voor Tyre. Of ja, Tyre To Travel om precies te zijn, het online programma waarmee je makkelijk routes kunt maken en delen. Dat programma komt voor uit Tyre. Dat programma zorgde er in de beginjaren van de massale omarming van navigatiesystemen voor dat TomTom-rijders gemakkelijker routes konden maken. In een bericht aan haar gebruikers laat men dit weten: “Door de concurrentie van cloudbased routeplanners is er voor Tyre helaas geen plek meer op de markt.” De dienst slaat de handen ineen met My Route App (MRA), een van die routeplanners die vanuit de cloud werkt. Gebruikers van Tyre To Travel krijgen daarom nu een kortingscode waarmee ze voor een gereduceerd bedrag gebruik kunnen gaan maken van MRA.

TomTom

Tyre begint in 2006. Dan nog onder de naam ‘Google-TomTom’ omdat dat letterlijk de manier is waarmee je routes kunt maken. Het platform werkt op basis van de kaartgegevens van Google en is bedoeld om op een eenvoudigere manier routes te maken voor je TomTom-navigatiesysteem. De eenvoud zit vooral in het feit dat je daadwerkelijk op een duidelijke kaart – bijna in het echt – kan zien waar je route loopt. In 2006 is Google Earth de eerste stap naar het eenvoudig te gebruiken Google Mapas zoals wij het nu kennen. Doordat je in Earth hoogtes en dergelijke informatie ziet wordt routes maken ineens van een pijnlijke klus een leuke bezigheid. Later wordt de naam Tyre gekozen. Het idee komt van Jan Boersma. Boersma is een begenadigd tourrijder die in 2006 zijn twee grootste hobby’s combineert: motorrijden en programmeren. Een navigatieprogramma is dan ook een logisch geval van oorzaak en gevolg voor de predikant uit Harderwijk.

Wereldwijd

Dat TomTom op dat moment zelf geen extreem goed werkend systeem heeft, helpt alleen maar mee aan het succes van Tyre. Wereldwijd gebruiken mensen het programma. Tyre moet daadwerkelijk op de (Windows-)computer worden geïnstalleerd en doordat er veel kaartupdates nodig zijn kan het werken met Tyre soms tijdrovend zijn. Een groot verschil met systemen die met een zogenaamde cloud werken. Als antwoord op die systemen komt Tyre, inmiddels bestaande uit Jan Boersma en Michel van Hagen, dan ook met Tyre To Travel. Een online platform waar routes gevonden, gemaakt en gedownload kunnen worden. Die stap gaat gepaard met een commercieel randje. Je hebt voor Tyre To Travel namelijk een abonnement nodig.

Rode cijfers

Dat verdienmodel met abonnementen blijkt begin 2018 echter voor problemen te zorgen. De samenwerking met Google Maps wordt gestopt omdat dat te duur wordt. De nieuwe leverancier van kaartgegevens is OpenStreetMaps en daarmee zijn de kaarten toch net iets minder precies. Of dat de reden is voor de dalende inkomsten is niet duidelijk maar begin vorig jaar blijkt dat het verdienmodel niet voldoende in het laatje kan brengen. Het bedrijf schiet dan in de rode cijfers en krijgt het niet voor elkaar dat tij te keren. Nu zit er niets anders op dan de hekken te sluiten. Symbolisch is het misschien dat My Route App nu als spiritueel opvolger is voorgedragen. Boersma en Van Hagen waren beiden al lichtelijk betrokken bij de opbouw van dat platform en het werkt met dezelfde principes als Tyre To Travel deed. Het My Route App-platform is daarbij ook nog eens vanaf je mobiele telefoon of tablet te gebruiken waardoor een lompe PC op zolder of een ruimterovende laptop niet meer nodig is om zelfs onderweg een route te kunnen maken en rijden.

Dus. Tyre To Travel stopt. Ben je een gebruiker van Tyre To Travel? Dan heb je als het goed is een e-mail gekregen. Vul je via de hyperlink je e-mailadres in dan krijg je automatisch een kortingscode voor een van de verschillende diensten van My Route App. Zie je dat allemaal niet zitten? Tyre blijft als computerprogramma gelukkig nog geheel gratis te gebruiken!

Foto: My Route App

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?