woensdag 7 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Update voor 2023 Yamaha Ténéré 700 en Ténéré 700 Rally Edition

Met meer dan 40.000 verkochte exemplaren sinds zijn debuut in 2019 tot nu toe. Daarna kreeg de Yamaha Tenere 700 gezelschap van de Rally Edition (voorzien van enkele originele Yamaha-opties, waaronder de aluminium skidplate, kettingbeschermer, radiatorafdekking), die meteen ook een van de populairste motoren onder offroad- en rally-rijders is.

Voor 2023 zijn er geen wijzigingen voor de twee modellen – die blok en chassis delen. Er zijn wel enkele belangrijke verrijkingen aan de uitrusting toegevoegd, samen met ingrepen die het gebruik verbeteren. De Ténéré 700 is nu ook in een 35 kW-versie leverbaar voor A2-rijbewijshouders. De Ténéré 700 Rally Edition kan alleen in de versie met vol vermogen worden besteld, maar is goedgekeurd voor ombouw. Bovendien is de Ténéré 700 voor 2023 verkrijgbaar met nieuwe graphics en nieuwe kleuren: Icon Blue en Tech Kamo. De 700 Rally Edition blijft verkrijgbaar in Heritage White.

Yamaha Tenere 2023
Yamaha Ténéré 2023

Voor 2023 krijgen beide Ténéré’s het nieuwe 5-inch tft-instrumentarium, met de keuze tussen de ‘Explorer’-modus (toerenteller op de voorgrond), of de meer traditionele ‘Street’-modus (ronde wijzerplaten in analoge stijl). Ook arriveert de Communication Control Unit (CCU) die Bluetooth-connectiviteit met de smartphone mogelijk maakt. Zodra de motor is verbonden met de smartphone via de gratis Yamaha MyRide-app op het dashboard, kun je meldingen zien van inkomende oproepen, e-mails en berichten. Bovendien kunnen de belangrijkste parameters van de motorfiets via de app in de gaten worden gehouden.

Yamaha Tenere Dashboard

Eenmaal geconfigureerd kan het systeem de rijder ook informeren over eventuele technische problemen op de Ténéré en een e-mailbericht sturen naar de dealer of een andere contactpersoon die door de rijder is aangegeven. De MyRide-app biedt ook vele andere nuttige functies, zoals het bewaken van alle belangrijke parameters van de fiets, het volgen van de route, het registreren van afstand, versnelling, topsnelheid, hellingen en nog veel meer.

Ook het ABS op de twee enduro’s met 21-inchvoorwiel verandert: in het vorige model was het 2-mode ON of OFF. Voor 2023 zijn zowel de Ténéré 700 als de Ténéré 700 Rally Edition uitgerust met 3-mode ABS voor intensief offroad-gebruik dat al standaard is op de Ténéré World Raid. Met dit systeem kan de rijder het ABS activeren in Full mode, of alleen op het voorwiel en het achterwiel deactiveren, of het ABS volledig uitschakelen voor offroad-gebruik.

Een quick shifter is leverbaar als origineel Yamaha-accessoire en alle Ténéré 700’s zijn nu voorbereid voor de eventuele installatie ervan. Ook de remhendel van de voorrem is nieuw om bij een eventuele valpartij schade te voorkomen. Andere updates zijn een nieuwe USB-aansluiting en led-richtingaanwijzers.

De motor blijft ongewijzigd, de bekende 689 cc, 73,5pk CP2-tweecilinder die de MT-07, Tracer 6 en R7 gemeen hebben. Hetzelfde geldt voor het chassis, dat blijft steunen op het dubbel-stalen wiegframe, de Kayaba 43mm-vork met 210mm veerweg, en de achterste mono die 200mm-veerweg biedt aan het achterwiel.

De belangrijkste nieuwigheden voor de Ténéré 700 en de Ténéré 700 Rally Edition op een rij:

  • Ook verkrijgbaar in 35 kW versie
  • 5-inch dual-thema tft-instrumentarium
  • Smartphone connectiviteit
  • 3-standen ABS
  • Nieuwe kleuren en graphics – Icon Blue en Tech Kamo (Ténéré 700)
  • USB-aansluiting als standaard
  • LED-indicatoren
  • Nieuw ontwerp voorremhendel
  • Optionele quick shifter en voorbereiding van de versnellingsbak

De Ténéré 700 is verkrijgbaar vanaf februari 2023 en de Ténéré 700 Rally Edition vanaf maart 2023.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen