Van bietenveld naar record?

Geen nieuws, is goed nieuws. Het is alsof deze uitspraak bedacht is om de situatie rondom het snelheidsrecordproject van Cees Lubbers, Gerrit Tuenter, Aalt Toersen en Maarten Fijlstra te omschrijven. Inderdaad, die van de Groene Tulip. Zo mag Toersen zich sinds augustus 2014 de trotse tweevoudig houder van het wereldrecord ‘50cc gedeeltelijk gestroomlijnd’ noemen. Gedeeltelijk gestroomlijnd? Jazeker, want zoals eerder te lezen was op MOTOR.nl werd noodgedwongen van motor gewisseld. 

Maar dat was niet de grootste winst van de Amerika-reis, zo staat vanaf aanstaande donderdag te lezen in de nieuwe MOTO73. Toersen: “Waar we de echte recordpoging, die met de ‘raket’, gaan doen, is nog niet bekend, maar Bonneville wordt het absoluut niet!” In het dubbeldikke kerstnummer gaat Marien Cahuzak uitgebreid op zoek naar het waarom van deze opvallende keuze.

Maar uiteraard wordt er ook teruggekeken op de eerste testruns met de oude raket, die om uiteenlopende redenen niet meer gebruikt mag worden. Toersen: “Bij de oude sigaar hadden we geen rubbers aan de zijkant, waardoor ik met mijn helm tegen het frame aan kwam. Het werd meteen helemaal wazig voor je ogen. Nog geen dertig meter en in ik zat al in de bieten.” Fijlstra moet om dat moment keer op keer echt lachen. “We hadden hem amper losgelaten en daar lag Aalt. Gelukkig hebben we op dat gebied, maar ook met de besturing en het zwaartepunt, veel vooruitgang geboekt. Het andere model was namelijk volledig anders opgebouwd.” 

Als de polyester stroomlijn aanbod komt, wordt pijlsnel duidelijk wat voor immens project de recordpoging is. In eerste instantie zouden de mallen 3D-gefreesd worden, maar doordat het team lange tijd toch met de sigaar naar Amerika wilde gaan, kwam het in geweldige tijdnood. “We hebben toen de raket met grote PVC-platen bespannen en aan de hand daarvan mallen gemaakt. En zo konden we uiteindelijk de body maken. Op dit moment zijn de overgangen niet mooi, al komt dat zeker goed. Het moet aerodynamisch gezien ook wel”, aldus Fijlstra.

Het gehele artikel kun je lezen in de nieuwe MOTO73, die vanaf donderdag in de winkels ligt en die je straks ook online kunt bestellen. Tot die tijd hieronder een mooie sfeerimpressie.

[justified_image_grid ids=21417,21418,21419,21420,21421,21422,21423,21424,21425,21426,21427,21428,21429,21430,21431,21432]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.