Vergeet-mij-nietje: Honda DN-01

Human Friendly Transmission; dat het nodig is… Mensvriendelijk is de Honda DN-01 zeker. Alleen op enkel gebruiksvriendelijkheid kom je er niet, blijkt wel. De DN-01 ontbeerde elke vorm van conventie en daarmee aantrekkingskracht.

Maar wat is die Human Friendly Transmission überhaupt? In een bijzondere wending besloot Honda het 680cc-blok uit de Transalp- en de Deauville – een motorblok dat terug te leiden is tot de Honda VT500 uit 1982 – te koppelen aan een bijzondere versnellingsbak. Bijzonder dekt de lading niet. De transmissie van DN-01 is namelijk middels een centrifugaalkoppeling gekoppeld aan een oliepomp die weer een hydromotor aanstuurt. Hoe veel olie de motor gevoerd wordt, bepaalt de acceleratie. Megaslim en waanzinnig praktisch. Mensvriendelijk dus.

Honda’s HFT moest het worden. Al snel koos men toch voor DCT…

Honda paste de HFT-techniek al langer toe op haar landbouwvoertuigen en quads, maar met de DN-01 kwam de techniek op straat terecht. Het was het pièce de résistance van de hele motor, die met zijn lage zit meer een cruiser is dan wat anders. Zo anders dan de norm, sprak de motor niet aan. Te anders.

Hoe toegankelijk de DN-01 motorrijden maakt…

Dat terwijl MOTO73-testredacteur Barry van Amersfoort bij de introductie in Italië in 2008 lovend was over hoe toegankelijk de DN-01 motorrijden maakt. Tegelijkertijd erkent Barry dat het aparte uiterlijk de drempel wat ophoogt. Dat de 13.490 euro verkoopprijs het geen koopje maakte, hielp ook niet.

De Honda DN-01 was van meet af bestemd om de meningen te verdelen, gemaakt om te polariseren. Helaas leek de DN-01 daardoor ook gedoemd om te mislukken. Verkopen deden ze mondjesmaat en nog altijd zijn de tweedehandjes – zoek goed, er staan er nog met spreekwoordelijk ‘nul op de teller’ te koop af en toe – aardig aan de prijs.

Zeg nou zelf; met dat bijzondere uiterlijk, die bijzondere techniek en de bijzonder kleine verkoopaantallen, kan de Honda DN-01 wel eens een veel gezochte youngtimer worden.

Foto’s: Honda

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.