Veringsspecialist Bilstein maakt opnieuw stap naar motorfietsen

De Duitse veringsspecialist Bilstein heeft aangekondigd dat ze de motorwereld gaan betreden.

Bilstein mag dan een bekende naam zijn in de autowereld, hun prestaties in de wereld van de tweewielers zijn minder bekend.

Na het maken van schokbrekers en vorken voor motoren in de jaren 70 en 80 heeft de firma zich sindsdien gericht op vier wielen. Tot nu toe. Bilstein heeft aangekondigd dat het start met de productie van veringssystemen voor high-performance motoren, te beginnen met de BMW S1000 RR.

Op dit moment wordt de motormarkt gedomineerd door drie grote spelers: Öhlins, Showa en WP. Het zou uit oogpunt van concurrentie goed zijn wanneer zich nog een vierde speler aandient: Bilstein dus. Vooralsnog beperkt Bilstein zich op de aftermarket en blijft een serie  volledige OEM-onderdelen mogelijk toekomst. Officieel is nog met geen woord gerept over een ander motormerk dan BMW dat de Bilsteinkit als OEM zal overnemen, maar dat lijkt onwaarschijnlijk.

De vorken en achterschokdempers zijn naar verluidt al zo’n vijf jaar in ontwikkeling. Tijd genoeg om er serieus veel ontwikkelingskilometers mee te rijden op de openbare weg en op het circuit. Een officiële releasedatum is niet bekend, maar neem aan dat de nieuwe producten later dit jaar worden geïntroduceerd. De prijzen voor de Bilstein-producten zijn ook nog niet bekend gemaakt. Je kunt je voorstellen dat ze vrij competitief moeten zijn om wat markt van de eerder genoemde drie af te snoepen.

Bilstein begon al met het maken van veringssystemen in de jaren twintig van de vorige eeuw. Echte groei makte het merk na 1945 toen het meebewoog met de in hoog tempo ontluikende auto-onderdeleninsustrie. Sindsdien is Bilstein eerste montage op Porsche, Lamborghini, BMW, Ford, Jaguar, Lotus en Mercedes.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?