vrijdag 19 april 2024

Verkoop FUELL Fllow, de elektrische motorfiets van Erik Buell, gestart

De eerste elektrische motorfiets ontworpen door Erik Buell kan nu worden voorbesteld. Met 47 pk (35 kW) biedt hij een actieradius van 240 km. De kosten? Vanaf 11.995 dollar

De FUELL Fllow werd in 2019 geïntroduceerd en zou naar verwachting vorig jaar in de verkoop gaan. Maar corona stond in de weg en dus werden de productieplannen uitgesteld; het nieuws is dat de reserveringen in de VS nu geplaatst kunnen worden.

Harley-Davidson staakt productie EVO Sportster

De Fllow is de eerste elektrische motorfiets van FUELL, het door Erik Buell opgerichte motorfietsmerk dat zich toelegt op elektrische mobiliteit.

De voormalige Harley-Davidson-ingenieur en later vader van de beroemde H-D en Rotax V2-motoren die zijn naam droegen, zette zijn bedrijf voort nadat in Milwaukee was besloten de productie van Buell te staken. Eerst met EBR (Erik Buell Racing) in 2009, om vervolgens in 2019 het merk FUELL te lanceren.

Het eerste product dat in productie ging was de Flluid e-bike en nu is het de beurt aan de Fllow motor: beide werden aangekondigd voor 2019.

De voorbestelling van de Fllow in de VS is nu open en vereist een aanbetaling van 200 dollar, terwijl de uiteindelijke prijs is vastgesteld op 11.995 dollar.

De Fllow is uitgerust met een elektromotor in de naaf van het achterwiel en is verkrijgbaar in 11kW- of 35kW-uitvoering.

De topsnelheid bedraagt 140 km/u, hij accelereert van 0 tot 100 km/u in 2,7 seconden en weegt 180 kg.

De 10kWh-batterij is ontworpen als een structureel element van het chassis (zoals ook in de LiveWire S2 Del Mar) en opladen is mogelijk met niveau 1, 2 en DC systemen, waarbij de oplaadtijden respectievelijk 8 uur, 90 minuten en 30 minuten bedragen.

FUELL verwacht ongeveer 3.000 reserveringen te ontvangen. De motorfiets, aldus FUELL, is ontworpen in de VS door Erik Buell en zijn team en wordt geassembleerd door Amerikaanse technici.

In vergelijking met een motorfiets met een even krachtige verbrandingsmotor heeft de Fllow 60 procent minder onderdelen en kan hij 40 procent sneller worden geassembleerd, waardoor de productie sneller verloopt. En dat heeft z’n invloed op de verkoopprijs.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen