Vervangt de Yamaha MT-07 met kuip de R6?

In het vierde kwartaal van 2020 rolde Yamaha geleidelijk zijn 2021- line-up. We schrokken van het feit dat de R6 afwezig was, wat meteen een geruchtenstroom op gang bracht. Gaat Yamaha de R6 vervangen door een motorfiets met een volle kuip die gebaseerd is op de MT-07?

Oorspronkelijk dachten we dat de R6 was uitgefaseerd omwille van Euro 5. Dat de motor alleen nog als circuitmotor leverbaar is onder de noemer RACE, vult niet het gat in Yamaha’s sportmotorengamma voor de toekomst. Met alleen de R3 en R1 in de aanbieding is er een gat bestaan van meer dan 100 pk. Motorrijders die een middelzware sportmotor kunnen nu bij Yamaha niet terecht.

Eerste test 2021 Yamaha MT-07: Charmante cycloop

Onthulling voor de herfst

Yamaha zou het plan hebben ergens voor de herfst van 2021 een vernieuwde MT-07 uit te brengen met een volle kuip die sterk lijken op die van de R6. Als die nieuwe MT-07 met kuip hetzelfde frame heeft – en zeer aannemelijk: de nieuwe CP2-parallel-twin – dan mag je verwachten dat de ergonomie van deze motor iets minder sportief is dan die van de R6. De Yamaha heeft dan ook neer het karakter van Aprilia’s nieuwe Tuono 660. Dat is weliswaar een naked, maar ook een sportmotor met een meer rechtop zithouding.

Wat je in gedachten moet houden, is het feit dat de vorige R6 ongeveer 110 pk leverde. De huidige 2021 MT-07 zit rond de 74 pk. Het nieuwe CP2-blok is meer op koppel gericht dan het R6-blok. Dus er ontbreekt nog een pk’tje of 30-40 pk. En da’s veel, tenminste als je een alternatief wilt bieden voor de R6. Aangezien het CP2-blok nieuw is ontwikkeld voor 2021, is het onwaarschijnlijk dat Yamaha het blok nóg een update geeft om het vermogen te verhogen. Waarschijnlijker is daarom dat deze motor gaat concurreren met modellen als de CBR650R in plaats van de top-end CBR650RR.

Wat de naam betreft, zullen we dichter op de release zitten of Yamaha de noemer R7 gaat gebruiken of dat het zoiets wordt als MT-07F, met de F van fairings (=kuip).

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?