Eerste test 2021 Yamaha MT-07: Charmante cycloop

‘De cycloop is een figuur uit de Griekse mythologie. Cyclopen zijn woeste reuzen met maar één oog’, althans volgens het woordenboek. In het geval van de 2021 Yamaha MT-07 klopt dat slechts gedeeltelijk, want die éénoog is eerder vriendelijk en zeker geen reus. Althans… qua grootte is het geen reus. Kijk je naar de verkoopaantallen, dan spreek je wel anders. Dan is de MT-07 een mastodont! Dit model is veruit de bestverkochte Yamaha-motorfiets. Om je daar een idee over te geven: een op de vijf verkochte Yamaha’s – scooters niet meegeteld - is een MT-07. Het is de cashcow van het ...
‘De cycloop is een figuur uit de Griekse mythologie. Cyclopen zijn woeste reuzen met maar één oog’, althans volgens het woordenboek. In het geval van de 2021 Yamaha MT-07 klopt dat slechts gedeeltelijk, want die éénoog is eerder vriendelijk en zeker geen reus. Althans… qua grootte is het geen reus. Kijk je naar de verkoopaantallen, dan spreek je wel anders. Dan is de MT-07 een mastodont! Dit model is veruit de bestverkochte Yamaha-motorfiets. Om je daar een idee over te geven: een op de vijf verkochte Yamaha’s – scooters niet meegeteld - is een MT-07. Het is de cashcow van het Japanse merk, het model dat geld in het laatje moet brengen. En dat model is voor 2021 vernieuwd. Geen ingrijpende veranderingen, maar wel voldoende om van een nieuwe motor te spreken. Waarom rijden we de 2021 Yamaha MT-07? De MT-07 is veruit de belangrijkste en meest verkochte motor van Yamaha. Hij krijgt een lichte update met een nieuw design en een Euro5-blok. Het laat meteen zien waar de MT-reeks naartoe zal gaan. Meest in het oog springend (sic), is de koplamp. Uit online reacties valt op dat die niet meteen bij iedereen in goede aarde valt, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Yamaha is met haar MT-design een meer futuristische weg ingeslagen ten opzichte van de braver ogende en uitgaande MT’s. Zo’n ingrijpende verandering zorgt natuurlijk altijd voor discussie. In dit geval vertaalt zich dat in: je vindt het mooi of niet. Iemand die ergens tussenin bengelt en zegt dat het hem/haar niet koud of warm maakt, hebben wij nog niet gevonden. TestlocatieMarseille, Zuid-FrankrijkOmstandighedenZonnig en ’s morgens koudTemperatuur12 gradenTestkilometers160 Los van de led-koplamp, inclusief led-positielichten, krijgt de 2021 Yamaha MT-07 rondom led-verlichting en – eindelijk! – standaard led-richtingaanwijzers. Daarnaast is het design van de benzinetank helemaal anders, met twee luchtinlaten aan de zijkanten en een expressievere, scherpere vorm. Het lcd-dashboard leent de MT-07 van de Tracer 700 en dat ziet er prima uit. Het geeft op een overzichtelijke en duidelijke manier weer waar je mee bezig bent. Nee, het is inderdaad geen tft-scherm, maar uit kostenoverweging besloot Yamaha toch voor lcd te kiezen. Je portefeuille zal dankbaar zijn en – laten we eerlijk zijn – je hebt eigenlijk weinig aan zo’n tft-scherm als je er geen rij-instellingen of andere persoonlijke dingetjes op kunt aanpassen. Eerste test 2021 KTM 890 Adventure Dualiteit Naast de uiterlijke updates werd de crossplane-tweecilinder Euro 5-conform gemaakt. Denk daarbij aan nieuwe klepstoters met lage wrijving, een nieuw luchtinlaatsysteem, kleine ECU-aanpassingen en een nieuw uitlaatsysteem. Het resultaat is 1,5 pk verlies ten opzichte van het vorige model, maar daar merk je in de praktijk helemaal niets van. De 689cc-unit heeft nog altijd het koppelrijke karakter dat ‘m zo typeert. Vanuit elk toerental pakt het blok soepel op, zonder drama of gesputter. Een haarspeldbocht in de derde versnelling? Geen probleem, en laat hem maar in z’n drie staan voor de rest van de bergweg, want je trekt zo door tot 130 km/u. Handig als je wat kramp hebt in je linkerhand… Op papier mag je dan over ‘slechts’ 73,4 pk beschikken, in de werkelijkheid voelt het alsof er nog 10 extra pk verstopt zitten. Los daarvan heeft het CP2-blok ook een dubbele identiteit: hij reageert rustig in de stad of op kleine, smalle wegen, maar evengoed sportief als je wat zwaarder aan het gas hangt op een bochtig stuk asfalt. Die dubbeld indentiteit typeert dit motorblok, en dat zonder rijmodi of elektronische instellingen. Da’s echt wel een kunstje wat die Yamaha-ingenieurs geflikt hebben! Ik rijd ondertussen over bergachtige slingerwegen langs de kust en sla af richting de Route des Crêtes. Een klassieker in de streek met een mooi uitzicht, heerlijke bochten en goed asfalt. Maar als ik hoogtemeters win, wordt het steeds kouder. En dat merk ik ook aan de weg. De nachtvorst is nog niet van het asfalt verdwenen en ik probeer zo soepel mogelijk mijn weg te vervolgen. Geen bruuske remmanoeuvres en de motor zo recht mogelijk houden. Meteen al een serieuze test voor de nieuwe Michelin Road 5-banden. Die doen het zelfs in deze extreme omstandigheden heel goed. De 2021 Yamaha MT-07 verroert geen vin, tenzij ik het rubber uit de tent lok door het achterwiel te laten slippen of extra hard rem zodat de ABS ingrijpt. De motor blijft mooi op zijn lijn en geeft je zelfs het vertrouwen om wat harder te rijden. Remschijven van de Yamaha MT-09 Na de middag is de nachtvorst verdwenen en zijn de wegen op de meeste plaatsen kurkdroog. Nu kan ik echt spelen en kijken wat de vernieuwde MT-07 in z’n mars heeft. Wat blijkt: je voelt eigenlijk geen verschil met de vorige generatie. En dat is zeker niet negatief bedoeld, want de 2021 MT-07 heeft altijd dat lichtvoetige, speelse en tegelijkertijd dat trefzekere gehad. Op de nieuwe is wel de zitpositie licht gewijzigd, met een stuur dat 30 mm breder werd, een tikje hoger geplaatst en iets meer naar je toe staat. Ook daarvan voel je eigenlijk niets, maar ik geloof het meteen dat je nu wat comfortabeler zit. Met mijn 1,90 meter heb ik geen enkel moment van de dag last gehad van rug, nek of armen. Mijn lange benen moeten wel een behoorlijke hoek maken op het 805mm-hoge zadel, maar dat is ook zo het geval op andere nakeds. Multitest: CF Moto 650MT, Kawasaki Versys 650, Suzuki V-Strom 650 en Yamaha Tracer 7 Qua rijwielgedeelte leent de 2021 Yamaha MT-07 de remschijven, zowel voor- als achter, van de MT-09. Niet dat de vorige remmen zo slecht waren, maar de nieuwe exemplaren hebben duidelijk meer uithoudingsvermogen. Puur qua remkracht zal het verschil niet zo groot zijn, maar je merkt op een lange bergweg wel dat de nieuwe remmen meer reserve hebben en minder snel faden. Ga je trouwens echt hard pushen met de MT-07, bereik je – uiteraard – zijn limiet. Maar de Yamaha zal je altijd op een speelse, maar correcte manier laten voelen dat je daar bent aangekomen. Ervaren rijders smullen hiervan omdat de 2021 Yamaha MT-07 het kind in je naar boven haalt. Beginnende motorrijders stappen op hun beurt op een motor die licht is, fijn stuurt en eenvoudig te bedienen is. Je begrijpt nu vast beter waarom de MT-07 zo’n groot succes is… Conclusie De 2021-update, oftewel EU5-update, van de Yamaha MT-07 mag dan niet zo ingrijpend zijn, het zorgt wel voor verdeeldheid. Waren de vorige generaties behoorlijk braaf getekend, krijg je nu twee kampen. You love it or hate it. Daar moet ik wel bij zeggen dat de MT-07 op persfoto’s nogal uitdagend overkomt. In het echt valt het allemaal best mee en zie je een motor die designtechnisch klopt. De overige updates, zoals de nieuwe remschijven en het nieuwe rubber kloppen ook. Je krijgt er geen andere rijsensatie door, maar het is in ieder geval wel een verbetering. Bekijk de levensloop van de MT-07 als volgt: het eerste model in 2013 was een schot in de roos, een diamant. Bij de facelift in 2018 werd die diamant opgepoetst en bijgeslepen. Nu, in 2021, krijgt die nog een extra blinkende laag. Met een klein, opvallend, rond led-steentje in het midden. Pluspunten 2021 Yamaha MT-07 Motorkarakter, stuurt speels, allemansvriend Minpunten 2021 Yamaha MT-07 (Te) gedurfd uiterlijk?, € 500,- duurder, mist gimmicks (bijv. quickshifter)

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?