Vespa-geknetter verstomt

In den beginne was er het heerlijke geknetter van een tweetaktblok, daarna volgde het viertaktgeronk, maar binnenkort gaat een Vespa scooter volledig geluidloos door het leven. In september begint de productie in Pontadera. Op dezelfde plek waar in 1946 de eerste Vespa’s van de band rolden, produceert Vespa de Elettrica.

Vespa met KERS
De Elettrica is voor Vespa slechts een eerste opstapje naar meer elektrisch aangedreven tweewielers. Een kleine opstap overigens want de scooter heeft een maximaal vermogen van 5,5 pk en dat zijn brommerwaarden. Dat geldt ook voor de maximale actieradius die honderd kilometer bedraagt. Om die afstand te halen beschikt de Vespa over KERS (Kinetic Energy Recovery System). Bij het afremmen laadt de batterij weer op. Een volledig platte batterij heeft vier uur nodig om volledig op te laden. Vespa claimt dat de batterij duizend keer is op te laden.

Altijd weer stijl
De X-versie verhoogt de actieradius tot tweehonderd kilometer dankzij een benzine aangedreven generator. Om ruimte te maken voor die generator monteert Vespa een kleinere batterij met een actieradius van vijftig kilometer. De generator neemt de resterende 150 kilometer voor zijn rekening. Natuurlijk draait het bij Vespa niet alleen om techniek, maar ook om stijl. De Italianen hebben al een reeks jethelmen met de juiste bijpassende kleuren en op het beenschild kun je jouw eigen naam laten zetten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?