Vier dingen die je moet weten als je dit jaar naar Duitsland gaat

Het is al maart dus grote kans dat je druk bezig bent met het plannen van motortoertochten of zelfs met die fantastische vakantie van twee weken. Als Duitsland daarbij een (doorreis)bestemming is, doe je er goed aan onderstaande even door te lezen. Dat kan je een hoop ellende besparen… 1 De prachtige stuurweg naar de Hohen Lenscheid in het Sauerland is van april tot en met oktober verboden gebied voor motorrijders omdat er te veel ongelukken plaatsvinden. Het is mooi sturen tussen Rönkhausen en Wildewiese. Iedereen die zichzelf wel eens verwent met een weekendje motorrijden net over de grens ...
Het is al maart dus grote kans dat je druk bezig bent met het plannen van motortoertochten of zelfs met die fantastische vakantie van twee weken. Als Duitsland daarbij een (doorreis)bestemming is, doe je er goed aan onderstaande even door te lezen. Dat kan je een hoop ellende besparen… 1 De prachtige stuurweg naar de Hohen Lenscheid in het Sauerland is van april tot en met oktober verboden gebied voor motorrijders omdat er te veel ongelukken plaatsvinden. Het is mooi sturen tussen Rönkhausen en Wildewiese. Iedereen die zichzelf wel eens verwent met een weekendje motorrijden net over de grens in Duitsland weet er alles van. De Hohen Lenscheid biedt geweldige uitzichten op de groene omgeving, maar is dus komende zomer in het weekend en op feestdagen verboden gebied voor motorrijders. Volgens de aanliggende gemeenten vinden er te veel ongelukken met motoren plaats. De afsluiting is de ultieme poging om het aantal ongevallen naar beneden te brengen. De tot nu toe genomen maatregelen hebben geen resultaat gehad. De naar 70 km/u verlaagde maximumsnelheid, politiecontroles en verkeersdrempels resulteerden niet in minder crashes. Dat het vaak misgaat, blijkt wel uit de bikkelharde cijfers. De afgelopen tien jaar overleden vijf motorrijders op het traject. Bovendien vonden er 58 ongelukken met motoren plaats. Het leverde 37 zwaargewonden en 19 lichtgewonden op. De oorzaak? Te enthousiast aan het gas hangen, volgens de overheid. Snelheid verlagende maatregelen zitten er niet meer in, een totale afsluiting is nu de verklaarbare, maar extreem drastische oplossing. Eerder werd de B236 tussen Oberkirchen en Albrechtplatz en de weg tussen Arnsberg en Sundern al afgesloten. Laten we vooral hopen dat andere gemeenten hier geen voorbeeld aan nemen. 2 Het is gelukkig niet alleen maar drama. De voorstanders van ‘130, Nein Danke’ kunnen namelijk gerust ademhalen: de maximumsnelheid op de Autobahn is van de baan. Nadat eerder de Bondsdag (de Duitse Tweede Kamer) met een immense meerderheid tegen stemde, is het voorstel ook door de Bondsraad verworpen. De gevleugelde uitspraak van de Minister van Verkeer Andreas Scheuer had het al een beetje voorspeld. De CSU-politicus (een autopartij pur sang) vindt dat een maximumsnelheid ‘indruist tegen elk mensenverstand’. Aan voorstanders van een maximumsnelheid ontbreekt het echter bij de Duitse politie. De Polizei is uit veiligheidsoverwegingen tegen bandeloos scheuren. Vanzelfsprekend zijn ook de Groene partijen, vanwege het milieu, voor een snelheidslimiet. De ADAC, de Duitse equivalent van de ANWB, was altijd mordicus tegen, maar staat tegenwoordig neutraal in de discussie. Het is dus wellicht een kwestie van tijd voordat je ook bij onze Oosterburen voortsukkelt over de snelwegen. Genieten nu het nog kan. 3 Helaas zijn er ook tachtig gemeenten in de deelstaat Baden-Württemberg die maatregelen tegen geluidsoverlast door motoren verlangen. Ze hebben zelfs de Duitse Minister van Verkeer aan hun zijde en die hogere boetes overweegt. De gemeenten, die zich hebben verzameld in het ‘Initiative Motorradalärm’, willen werkbare maatregelen tegen luidruchtige motoren. De meest voor de hand liggende oplossing is vanzelfsprekend de verhoging van de boetes voor geluidsoverlast. De verkeersminister ziet wel iets in een vertienvoudiging van de boete voor motorrijders die bewust een lawaaipijp onder hun motor schroeven. 4 Ook handig om te weten is dat flitsapps zoals Flitsmeister en Waze vanaf nu verboden zijn in Duitsland. Eerder gold dat al voor vast ingebouwde apparaten, maar apps zaten lang in een grijze zone. Tot nu helaas…

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?