Van elke Tanktastocht hoop je iets op te steken. De mens is tenslotte meer dan een optelsom van het aantal kilometers dat hij heeft gereden. In dat opzicht biedt deze eerste TTT van het seizoen weer een paar mooie verrassingen.
Lengte: zo'n 136 kmStart: Van der Valk, Nieuwleusenerdijk 1, 8028 PH ZwolleFotostop: Paviljoen Nijstad, Koedijk 8, 7908 TA Hoogeveen (tussen 12 en 15.00 uur)DOWNLOAD DE ROUTE ALS TRACK, GPX OF ITN
Neem nu die Jan Vayne, je kent hem wel. De man met die lange lokken die zo graag achter de piano plaatsneemt. Die komt uit Zuidwolde. So what, hoor ik je al mopperen, kan mij ...
Van elke Tanktastocht hoop je iets op te steken. De mens is tenslotte meer dan een optelsom van het aantal kilometers dat hij heeft gereden. In dat opzicht biedt deze eerste TTT van het seizoen weer een paar mooie verrassingen.
Lengte: zo'n 136 kmStart: Van der Valk, Nieuwleusenerdijk 1, 8028 PH ZwolleFotostop: Paviljoen Nijstad, Koedijk 8, 7908 TA Hoogeveen (tussen 12 en 15.00 uur)DOWNLOAD DE ROUTE ALS TRACK, GPX OF ITN
Neem nu die Jan Vayne, je kent hem wel. De man met die lange lokken die zo graag achter de piano plaatsneemt. Die komt uit Zuidwolde. So what, hoor ik je al mopperen, kan mij het schelen. Nou, Zuidwolde ligt in het Overijsselse veengebied en ik verdenk Jan ervan dat hij, speels als hij is, van Veen(je) Vayne heeft gemaakt. Dat werpt weer een heel ander licht op de man.
Nog zoiets. Deze TTT leidt van Zwolle via
het slagenlandschap in het noorden van Overijssel naar het dal van de
Overijsselse Vecht en zo weer terug. Je mag gerust zeggen dat dit de kroon op
de biblebelt van Nederland is, met als onbetwiste hoofdstad Staphorst. Maar liefst
2.300 plaatsen telt de dorpskerk en hij loopt op zondag tot tweemaal toe
helemaal vol. Uitgerekend hier, om precies te zijn in Rouveen, kenden ze tot de
Tweede Wereldoorlog het zogenoemde nachtvrij-luik. ‘Hierdoor kon een jongen
zich toegang verschaffen tot de woning en het bed van een meisje, om elkaar
beter te leren kennen.’ Ja ja, vertel mij wat. En dat in het hart van de biblebelt,
daar begrijp ik nu weer niks van.
Ouwe meuk
We openen het seizoen in Zwolle en voor
diegenen onder ons die daar nog nooit zijn geweest: spring op je motor en rijd
er spoorslags heen. Waanzinnig, wat een fijne stad! Natuurlijk, het is weer
grachten als vanouds, met al halsgeveltjes, klokgeveltjes en trapgeveltjes wat
de klok slaat, maar die dingen vervelen nooit! En dan heeft Zwolle ook nog eens
een paar heel mooie pleinen, zoals de Melkmarkt en de Grote Markt en het Grote
Kerkplein, die moeiteloos in elkaar overlopen.
Denk nu niet: allemaal ouwe meuk, ik
geloof het wel. Dan kun je namelijk zomaar museum de Fundatie mislopen en laat
dat nu een aantal jaren geleden een krankzinnige uitbreiding hebben ondergaan.
Boven op het dak van het neoclassicistische gebouw zette architect Hubert-Jan
Henket een soort wolk, bekleed met 55.000 witblauwe tegels. Je moet maar
durven, en het werkt ook nog. Vlakbij trouwens ligt de Herman Brood Experience,
genoemd naar de meest bekende junk/muzikant van de stad.
Tijd om te gaan rijden en geloof het of
niet, maar al heel snel is het bijzonder raak. Via de Doornweg zitten we zo op
de Glinthuisweg, een oud dijkje met links de Overijsselse Vecht en rechts het
open veenweidenlandschap. Fijner bestaat niet, totdat we even later de
Gennerdijk oprijden, richting Hasselt. Dat zoiets bestaat, vraag je je af, zo
smal en zo kronkelig en vooral zo stil; niet één motor gezien, laat staan een
hele club. Dat kán een verademing zijn.
Doorzetters
Hasselt is typisch zo’n plek waar je nooit
komt en dat biedt over en weer ruimte voor verrassingen. Als we in café De Zon
aan de Markt een bakkie doen, staren twee mannen ons van achter de fruitautomaat
langdurig aan, zo van: ‘Wat komen die hier doen?’ Op onze beurt kijken wij onze
ogen uit als we over de Brouwersgracht rijden en de Prinsengracht en de
Hoogstraat. Hasselt is een prachtig oud Hanzestadje en nog lekker zichzelf,
zonder al te veel pottenkijkers.
Daarna duiken we het slagenlandschap in
dat zich door de vervening in de kop van Overijssel heeft ontwikkeld. Het
betekent lange rechte wegen in een open vlak land met strakke sloten en rietkragen
die buigen in de wind. Iets voor doorzetters, denk ik, om later in Wikipedia
het bewijs te vinden, want wie groeiden er in deze streken op? Gerard Nijboer
de marathonloper en Anna van der Breggen de wielrenster en Gretha Smit de
schaatsster; allemaal natuurlijk gewend aan tegenwind en ijzige koude.
Midden in dat open land ligt Staphorst,
niet veel meer dan een lang lint van eendere boerderijen; beeldschoon zoals ze
zich langs de Oude Rijksweg aaneenrijgen. Wonderlijk om een vrouw in
klederdracht in de weer te zien met een bladblazer; een vreemde combinatie van
moderniteit en traditie. In het museum leren we onder meer dat het tot de
Tweede Wereldoorlog de gewoonte was rechtop te slapen omdat te veel bloed niet
goed zou zijn voor de hersens, dat oorijzers oorspronkelijk bedoeld waren om
het mutsje op zijn plaats te houden en dat de zondagsrust in Staphorst, met de
grootste Hersteld Hervormde Kerk van Nederland, nog steeds in ere werd
gehouden. In de praktijk betekent dat geen tv kijken, niet fietsen en ook geen
autorijden.
Klepstoters
Het meeste plezier beleven we echter aan de collectie oude brommers en motoren van Jan Brakke (67). Hij heeft wat moois staan aan de Oude Rijksweg 311. Voornamelijk BMW’s, maar ook een Matchless 741, waarvan er vermoedelijk maar één op de wereld bestaat. Toch gaat mijn interesse vooral uit naar de Nimbus met zijspan uit 1935, een viercilinder met bovenliggende nokkenas en – je gelooft het niet – open klepstoters, alsof het apparaat lééft! Verder heeft hij nog zijn oude Kreidler staan van toen hij zestien was, een Eysink Record, een Gabbiano en een Royal Nord, met zijn 180 graden spatbord. Een prachtige collectie, uit pure liefde ontstaan, en Jan is niet te beroerd zijn liefde met anderen te delen. Gewoon langsrijden of anders even bellen (06-51044994).
Doorgaan met lezen?
Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je
hier inloggen.
Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.
Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.
Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.