woensdag 16 juli 2025

Vier minuten vragenvuur na de test van de Suzuki GSX-8T(T)

Suzuki komt met een verrassing. Wat wij, ervaren journalisten, dachten dat de GSX-8T een touringvariant van de GSX-8S zou zijn, blijkt in werkelijkheid een neoretro model te zijn, inclusief de nog meer unieke GSX-8TT. We gaan dit allemaal onderzoeken in het prachtige Slovenië.

Motor.NL: Hoezo geen touringversie?!

Gijs Gilis: “Precies, we hebben het allemaal verkeerd ingeschat. De T staat voor ‘Titan’ en TT voor ‘Timeless Titan’. Deze naamgeving is geïnspireerd op de klassieke Suzuki T500, waarop deze modellen zijn gebaseerd. Eerlijk gezegd zien we echter weinig gelijkenissen met de T500, aangezien deze twee lange, lage uitlaten, een plat zadel en standaard spiegels heeft. De GSX-8T en GSX-8TT beschikken over een enkele korte uitlaat, een getrapt zadel en bar-end spiegels. De verwijzing naar het oude model was dus niet nodig.”

Motor.NL: Maar los daarvan, hoe zit het dan met die nieuwe modellen?

Gilis: “De modellen zijn gebaseerd op het platform van de GSX-8S, de moderne naked bike van Suzuki. Het frame, de vering, de afstellingen van de vering, de remmen, de wielen, de motor en het stuur zijn allemaal identiek, met uitzondering van het design. De T heeft een ronde koplamp met een vlakke onderkant, waardoor deze niet volledig rond is, maar dat terzijde. Daarnaast beschikt het model over een 2,5 liter grotere brandstoftank en een lithium-ion accu. De TT heeft daarentegen nog een onderkuip, een kopkuip en een anders vormgegeven zadel aan de specificaties toegevoegd.”

Motor.NL: Dus ze rijden ook hetzelfde als de S, of is het zo simpel niet?

Gilis: “Zeker. Er is geen merkbaar verschil, zelfs niet tussen de T en TT. De zithouding is vrijwel hetzelfde, met slechts een paar millimeter verschil door het iets andere zadel. Dat is prima, want de GSX-8S rijdt erg prettig. De tweecilinder met crossplane-krukas werkt soepel en flexibel, de vering is relatief zacht maar stevig genoeg voor het betere bochtenwerk, en de remmen werken goed, hoewel ze soms wat te fel zijn. Alleen de quickshifter moet nog wat ingereden worden, denken we. Onze testmotor had pas 500 km gereden en de shifter was soms te ruw en agressief. We hebben vandaag veel gebruikgemaakt van de gewone koppeling.”

Motor.NL: Hoe rijdt het daar, in Slovenië?

Gilis: “Dit is mijn eerste keer hier en het is echt prachtig. We hebben geluk met het weer (28 graden en zon), maar ook de uitzichten zijn schitterend, het asfalt is in goede staat en de wegen zijn meer kronkelig dan de Ourthe. Dit is zeker een aanrader voor wie iets anders wil dan Frankrijk, Duitsland of Oostenrijk. Het ligt immers net onder Oostenrijk.”

Motor.NL: En welke is je favoriet? De T of TT?

Gilis: “Ik kies voor de TT. Die ziet er unieker en beter uit dan de wat minder spannende T. De T lijkt veel op de Honda CB650R. Dat is zeker niet slecht, maar het uiterlijk spreekt me niet aan. De TT daarentegen, met zijn jaren 80 design en fraaie kleurkeuzes, spreekt me wel aan.”

Motor.NL: Fijn zo. Blij dat je blij bent. Hou het veilig daar!

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen