Vijf vragen over de BMW HP4 RACE

Onze hoofdredacteur annex mazzelaar van de week mocht namens MOTO73 aanwezig zijn bij de exclusieve lancering van BMW’s meest waanzinnige productiemotorfiets ooit; de HP4 RACE. Op het circuit van van Estoril voelde hij deze hyperbike aan de tand.

Zoals gewoonlijk bij introducties – zeker van een Duits en degelijk merk als BMW – was alles weer redelijk strak gepland en geregeld, maar toch wisten we vijf minuutjes van zijn tijd te pikken om hem even aan de lijn te krijgen voor hij het vliegtuig huiswaarts pak. We vuren een vijftal vragen op hem af, want ook wij zijn hartstikke benieuwd, natuurlijk.

Portugal! Is het daar net zo heet als hier?
Tja, het land staat niet voor niets in lichterlaaie. Het is hier warm en benauwd, bepaald geen ideale omstandigheden om een beest van 215 pk te bevechten.

Die 215 pk, zijn die het meest indrukwekkend aan de HP4 Race?
Oh nee, absoluut niet. Misschien zelfs wel het minst indrukwekkende! Het is vooral het lage gewicht, de ongekende stijfheid en keur aan GP- en WSBK-onderdelen die deze fiets van een totaal ander niveau maken dan we gewend zijn. Je kunt dit op geen manier vergelijken met een normale superbike. En ja, die extra pk’s zijn mooi meegenomen, maar zeker niet het meest belangrijke.

Maar wat merk je dan van dat gewicht en al die GP- en WSBK-onderdelen?
Qua gewicht is ie raceklaar vergelijkbaar met een volgetankte BMW G310R. Maar dan met ruim zes keer zoveel vermogen aan boord. Dat maakt het wel zo’n beetje duidelijk, toch? Ik was de eerste rij-sessie echt alleen maar aan het bijsturen, elke bocht zat ik véél te vroeg aan de curbstones. Het is een totaal andere manier van rijden. Daarbij is de feedback fenomenaal dankzij de veerelementen die rechtstreeks uit het World Superbike-kampioenschap komen, terwijl de rempartij grotendeels MotoGP-specs kent. En geloof mij, die jongens rijden niet voor niets met dit spul.

En de elektronica?
Oef, waar elke circuitrijder het voordeel van een extreem laag gewicht en veel vermogen kan uitbuiten, is de elektronica wel een ander verhaal. De tractiecontrole werkt met WSBK-settings en is wat je noemt, euh, scherp! En wat daarbij héél gaaf is, is dat het enkel bijregelt via de ontsteking. Waar op straatmotoren de gaskleppen moeten meeregelen, omdat de katalysator het anders niet aan kan, hoor je op de HP4 dankzij alle naverbrandingsklappen precies wanneer het systeem ingrijpt. Heel cool, precies zoals je het altijd op de tribunes hoort, en nog handig ook, die vocale notificatie.

Wat denk je, is de HP4 Race z’n €80.000 waard?
Ik kan werkelijk iedereen die €80.000 op z’n bankrekening heeft staan en twijfelt over de aanschaf van een huis, boot of motor van harte aanraden om de HP4 te kopen.

In het zomerse MOTO73 dubbelnummer (15/16) kun je Eddie’s ervaring lezen met de BMW HP4 Race. Heb je nog geen abonnement, klik dan gauw hier, zodat je nooit meer een editie mist!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.