Vijf vragen over de KTM 390 Adventure

Wat is oranje, allroad en woest? Een KTM natuurlijk! Geldt dat ook voor de 390 Adventure? Ad zoekt het uit op Tenerife.

Heb je lekker gespeeld met dit brommertje?
Fout een: de KTM 390 Adventure heeft volwassen maten. Het goede zadel staat op 855 mm hoogte en dus heeft de gemiddelde Nederlander genoeg ruimte. Dat geldt voor de benen, armen en gat. Echt een prima zitplekje en het wordt alleen maar beter omdat het kleine ruitje wel een beetje beschermt tegen rijwind, maar geen turbulenties veroorzaakt.

Zoveel turbulentie zal er überhaupt niet zijn.
Ik neem aan dat je doelt op het geringe vermogen? Dat is nog altijd gegarandeerd goed voor 160 km/u. Een lichtgewicht voorrijder van KTM zette zelfs 182 km/u op de teller. En 44 pk lijkt niet veel, maar het is net zo veel als de eerste XT600’s. Je moet wel gas geven om hoge snelheden te bereiken. Pas vanaf 6000 toeren heeft het eencilindertje er zin in. Je kunt hem doortrekken tot 12.000, maar bij 10.000 toeren loont het om op te schakelen om sneller vooruit te komen.

Rustig toeren is dus niet zijn ding?
Het is natuurlijk wel een KTM en dat is niet zo van het toeren, maar je kunt wel degelijk rustig rijden. Een eencilinder met slechts 373 cc is niet zo’n bokkig type. Wel een zuinig overigens. Na afloop van een dag gassen stond er 1:26,3 op de teller. Dat kan oplopen tot 1:29,3. Dat levert een actieradius van meer dan 400 kilometer op.

Dat is een serieuze afstand voor zo’n speelfietsje.
Fout twee: de 390 Adventure is zeker speels, niet zo gek met een rijklaar gewicht van 172 kilo, maar hij stuurt niet als een brommertje. Bij dit soort lichte motoren wil het stuurgedrag nog wel eens vederachtig licht zijn. Te licht, zodat je continu aan de binnenkant van een bocht eindigt. De 390 Adventure stuurt precies zoals jij wilt. Als een volwassen motor dus, ook in lange snelle bochten. De vering houdt het ook bij, al zit het bij de monoschokdemper van WP op het randje. Wat extra veervoorspanning kan geen kwaad.

Je gebruikt twee keer de kwalificatie volwassen, dat verwacht je vooraf niet.
Desnoods gebruik ik het woord volwassen nog tien keer. Het is meer motorfiets dan je op basis van de cilinderinhoud verwacht. (zie ook dit bericht) Het is een alternatief voor wie het allemaal niet meer zo zwaar en snel hoeft. Wat dat betreft maakt KTM zowaar een verstandige fiets. Eentje die er geinig uitziet, 7300 euro kost, zuinig is, ruimte zat heeft en over goede rijeigenschappen beschikt. Gelukkig zit er nog altijd wel een authentiek Oostenrijks pretrandje aan vast. Al moet je wel van gas geven houden als je echt vooruit wilt komen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.