Vijf vragen over de Triumph Tiger 1200

De nieuwe grote Tiger is flink lichter geworden, was dat nou die grote verrassing?

Nou, het helpt wel mee. Triumph heeft de Tiger 1200 op een flink dieet gezet en het was wel zo’n heftige afvalpoging dat zelfde Explorer naam is afgevallen. Gewoon Tiger 1200 vanaf nu dus. Al verandert dat technisch natuurlijk niks. Het is gewoon een beter gebalanceerde machine geworden. Behoorlijk wat gemakkelijker in de omgang dan zijn voorganger, dat zeker.

Wat maakt hem zo veel gemakkelijker dan?

Behalve de betere balans en een aangepaste en vriendelijkere bestuurdersergonomie, is het blok intern ook flink aangepakt. Het was voorheen al een heel soepele machine, bijna lui zo soepel, maar nu heeft de 1215cc Tiger een actievere blokreactie. Nog altijd geen supersport – al klinkt hij wat de topmodellen met standaard Arrow-uitlaatdemper wel een stuk sportiever – maar zeker wel iets enthousiaster. En natuurlijk heb je ook op de nieuwe Tiger 1200 meer knopjes dan je in een A380-cockpit aantreft; elektronische luxe te over.

Maar is het nog wel een beetje een allroad of is het vooral luxueus toeren?

Eigenlijk allebei wel. Zithouding, de hoge toerruit en de vele snufjes maken hem comfortabel als een toermachine, maar Triumph kon het niet laten er noppenbanden onder te gooien en ons de woestijn in te sturen, onder de noemer als je er toch bent… Deed hij echt niet onaardig. Voor een schoon aan de haak 248 kilo wegende allroad dan. Het is er volgens Triumph voor gemaakt en het voelt ook niet alsof je iets verkeerd doet, maar natuurlijk komt zo’n motor daar nooit. Zo wel, dan kom je in elk geval een heel eind!Is het ondertussen al een volwaardige GS-killer?

Charly Boorman was er ook bij en dat was natuurlijk die gozer die samen met Ewan McGregor de wereld rond ging voor de Long Way Round en de Long Way Down op, je raadt het, BMW GS-en, maar tegenwoordig is de Brit ambassadeur van Triumph. Hij brak zijn been heel lelijk bij de vorige 1200 Tiger-introductie, maar moest en zou bij deze lancering van de nieuwe zijn, zo goed vond hij hem. De vraag of hij op een volgende trip met Ewan met een GS of Tiger zou gaan, beantwoordde hij wijselijk – je bent in dienst van… of niet – en politiek correct dat de Tiger 1200 zeker op de shortlist zou staan. Uit eigen ervaring kan ik stellen dat het nog altijd geen GS is, maar deze Tiger heeft voor minder geld standaard veel meer features die op de GS nog een flinke bom duiten meer zouden kosten. Kort om, wat waar voor je geld betreft zit hij er absoluut heel dicht bij in de buurt.

Dus je kunt wel spreken van serieuze stappen voorwaarts zo te horen, klopt dat?

Ten opzichte van de oude, is de nieuwe echt een veel betere motor. De oude was nog niet verkeerd en de nieuwe is altijd bepaald niet de lichtste topklasse allroad, maar revolutie is zelden zo duurzaam als evolutie. En dit is een evolutie met potentie; de nieuwe Tiger 1200 is goed, maar als ze in Hinckley deze groei doorzetten dan wordt ‘ie in de nabije toekomst ook gewoon echt heel goed. Dan moeten ze bij die Beierse brommerbouwer op hun tellen gaan passen.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?