Volledig nieuwe Kawasaki Ninja ZX-10RRR voor 2020?

Kawasaki zou een nieuwe Kawasaki Ninja ZX-10RRR willen introduceren voor modeljaar 2020. Dat kun je opmaken uit het gesprek dat Ichiro Yoda, Senior Engineer van het Kawasaki raceteam, had met de Duitse website Speedweek.

Yoda reageert op de dominantie van de Ducati Panigale V4 R en coureur Alvaro Bautista in het WK Superbikes. Tevens waarschuwt hij als het ware de Italiaanse fabrikant dat Kawasaki voor volgend jaar aan de meet staat met een nieuwe motor.

Yoda’s woorden zouden aangeven dat Kawasaki een soortgelijke stap wil maken als Ducati met de Panigale V4 R. De Ducati werd geheel volgens de homologatieregels gebouwd. Kawasaki laat weten niet blij te zijn met deze Ducati ‘homologatie special’. De Panigale V4 R domineert het World Superbike Championship vanwege z’n kracht. De Ducati is dan ook heel anders dan de ‘gewone’ versie van het bedrijf. Maar de homologatieregels van het WK Superbike moedigen het gedrag van Ducati juist aan. Die verplichten dat je in het eerste jaar 250 stuks en tweede jaar opnieuw 250 stuks bouwt voor een maximale verkoopprijs van €40.000,-.

Stagnerende introducties en techniekontwikkeling

De prestaties van de huidige Ninja ZX-10RRR superbike zijn onvoldoende om de strijd met Ducati aan te gaan. Yoda geeft in het interview dat Kawasaki eerst een nieuwe Ninja ZX-10RRRR op de markt moet brengen wil het concurreren met Ducati. Deze Ninja zou om zich te kunnen meten ook gebruik moeten maken van MotoGP-technologie. Kawasaki heeft bedenkingen bij deze aanpak, omdat het in hun ogen buiten de geest van de homologatieregels valt.

Nu zou Yoda’s reactie ook tactiek kunnen zijn. Eentje die de huidige houding van Japanse fabrikanten ten opzichte van supersports ietwat verbloemt. Want de interesse in en verkopen van superbikes zijn tanende. Dan snap je dat de lust om in dit segment te investeren de Japanse merken danig is vergaan. Daardoor blijft de introductie van nieuwe superbikes achterwege en stagneert de ontwikkeling van technologie. En vooral techniek is in dit segment uiterst belangrijk is. Europese merken voelen daarentegen wel interesse voor hun producten. Zolang ze maar intrigerend zijn (hoog vermogen, scherp design, MotoGP techniek etc).

Kawasaki lijkt niet bij de pakken neer te willen zitten door het WK Superbike zo maar aan zich voorbij te laten gaan. Als zodanig kun je een reactie verwachten voor volgend jaar. En dat is goed nieuws voor liefhebbers van superbike motoren.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?