Voorbeschouwing wegraces Hengelo (Gld.)

Dit is een persbericht. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@motor.nl.

Ook dit jaar schotelt de HAMOVE de toeschouwers tijdens de wegraces weer een zeer attractief en afwisselend racemenu voor. Er komen maar liefst acht klassen aan de start met meer dan 220 rijders uit 15 verschillende landen. Waar zie je dat nog in Nederland? Drie van de klassen tellen mee voor het Nederlands (en ook nog Belgisch) kampioenschap. Dat zijn toevallig wel de twee topklassen, alsmede de zijspannen. De belangrijkste klassen van het ONK zijn de Dutch Superbikes en de Dutch Supersport.
De meest aansprekende internationale klasse is de IRRC, International Road Racing Championship. De belangstelling hiervoor is zodanig gegroeid dat er in twee categorieën kan worden gereden: 600cc en 1000cc. ‘Goud van oud’ is er in de 50cc-klasse, de ICGP (de International Classic GP) en de Classics. Kortom, een zeer attractief programma.
 

IRRC
Op voorhand belooft het een spannende strijd te worden, aangezien het deelnemersveld nog nooit zo groot is geweest, maar ook nog nooit zo sterk. In tegenstelling tot voorgaande jaren rijden de Supersport en de Superbikes aparte wedstrijden op 6 verschillende circuits in 4 verschillende landen. Namelijk Hengelo Gld en Oss in Nederland, Oostende en Chimay in België, Frohburg in Duitsland en Horice in Tsjechië.
In de Superbike klasse staan 19 vaste rijders uit 6 verschillende landen aan de start. Grootste kanshebbers zijn meervoudig IRRC winnaar Didier Grams (D), Kamil Holan (CZ) vorig jaar beste nieuwkomer was op het eiland Man in de Superbike klasse. Zal hij Didier Grams van zijn troon stoten. Of is het toch outsider Frank Bakker van het Performance Racing uit Hengelo Gld., Vic De Cooremeter (B) of Thomas Gottschalk (D), beide dit jaar ook uitkomend tijdens de TT op het eiland Man.
In de Supersport staan er 33 vaste rijders uit 9 verschillende landen aan de start. Grootste kanshebber is de Belg Laurent Hoffman. Vorig jaar was hij ook al overal winnaar bij de Supersport. De verwachting is dat zijn grootste concurrent Marek Cerveny (CZ) zal zijn. Marek Cerveny heeft afgelopen jaar bij alle wedstrijden waaraan hij heeft deelgenomen op het podium gestaan. De outsiders zijn de Duitser Thomas Kreutz, de Nederlanders Marcel Zuurbier, Joey den Besten en de Belg Timothy Baken. Deze rijders hebben ruime ervaring en weten dat je niet altijd hoeft te winnen om toch hoog te eindigen in het eindklassement. In Hengelo zullen zowel de IRRC Supersport als de IRRC Superbikes 2 manches rijden.
 
Dutch Superbikes
De Dutch Superbikes wordt algemeen beschouwd als de topklasse van de vaderlandse wegrace. Gelet op de sterkte van het deelnemersveld lijkt dit een terechte constatering.
De na een Duits avontuur – hij ging van start in het Internationale Duitse Kampioenschap IDM – naar de Nederlandse circuits teruggekeerde Arie Vos heeft nog niets van zijn snelheid uit het verleden verloren. De motorhandelaar uit Oss, die nu op een Kawasaki rijdt, won de openingsrace in Assen met een voorsprong van ruim vier seconden op Nigel Walraven; Peter Schalken werd derde. In de tweede race waren de rollen omgedraaid: nu won Walraven voor Vos. Het verschil op de finish bedroeg slechts 0,044 seconde! In deze tweede race ging de derde plaats naar Kervin Bos, een debutant in deze klasse, maar zeker geen debutant op de vaderlandse circuits. Bos werd namelijk afgelopen jaar kampioen in de Dutch Supersport. Afgelopen weekend reed hij met een wildcard in het WK Superbike. Van Belgische zijde kunnen wij vuurwerk verwachten van Enzo Momerency en Nicky de Wit. Zij waren de nummer 1 en 2 tijdens de eerste wedstrijd om het Belgisch kampioenschap in Croix.
 
Dutch Supersport
Door het vertrek van kampioen Kervin Bos en het niet meer rijden van zijn voorgangers is het zeker dat er aan het eind van het seizoen in deze klasse een nieuwe kampioen mag worden gehuldigd. Wie dat zal zijn? Daar is op dit moment nog geen zinnig woord over te zeggen, want er lijkt een groepje rijders te zijn die stuk voor stuk in aanmerking komen voor de podiumplaatsen. Ook deze klasse reed in de openingswedstrijd in Assen twee races.
De eerste race leverde winst op voor Davy Thoonen. Hij had ruim vijf seconden voorsprong op een kwartet rijders dat elkaar onderling weinig ontliep. Tweede werd Rob Hartog (inderdaad, een neef van), derde Pepijn Bijsterbosch, vierde Kevin van Leuven en vijfde de Oostenrijker Stefan Kerschbaumer.
De tweede race leverde een zege op voor Chris Nobel, die in de eerste race in de grindbak terecht was gekomen en zodoende slechts als dertiende over de finish kwam. Binnen een seconde na hem kwamen Thoonen en Bijsterbosch als tweede en derde over de finish. Kerschbaumer werd nu vierde en Hartog vijfde. De Belgen zullen in Hengelo sterk vertegenwoordigd zijn met als grootste kanshebbers Wim van den Broeck, Thimothy Baken en Gian Mertens.
Je mag erop rekenen dat bovengenoemde rijders ook nu weer zullen strijden om een plekje op het erepodium, al mag op een stratencircuit een verrassend optreden van een andere rijder nooit worden uitgesloten.
 
Zijspannen
De driewielers reden één wedstrijd in Assen. Vanwege een zware – gelukkig goed afgelopen – crash in de slotronde moest de race worden afgebroken. De doorkomst bij de voorlaatste ronde geldt in zo’n geval als uitslag. En dat betekende de eerste plaats voor de regerende kampioenen Kees Kentrop en Danny de Haas. De tweede plaats was voor het duo Jarno Keppel en Freek Dirksen. John Smits en zijn Belgische bakkenist Gunther Verbrugge noteerden de derde plaats.
 
ICGP
Een klasse van pure nostalgie. Zo mag je de ICGP, de International Classic Grand Prix omschrijven. In deze klasse wordt gereden met motoren die in de jaren zeventig het beeld domineerden in de klassen 250cc en 350cc, hoofdzakelijk van het merk Yamaha. Maar het zijn niet alleen de motoren die geruime tijd het beeld bepaalden in de Grands Prix (en overigens ook de nationale competities in tal van landen), het zijn ook de deelnemers aan deze klasse die de moeite waard zijn. Bij een blik op de deelnemerslijst springen vier namen in het oog: Bruno Kneubühler, Eric Saul, Bernard Fau en Guy Bertin. De Zwitser en de drie Fransen maakten lange tijd deel uit van het zogenaamde ‘Continental Circus’, een groep van rijders die deelnamen aan de Grands Prix en in de vrije weekenden overal in Europa in internationale wedstrijden van start gingen om de kost te verdienen. In die tijd viel er in de GP’s niets te verdienen, maar door het vestigen van een naam in die WK-wedstrijden konden ze wel een aardig startgeld vragen (en beuren!) in de internationale wedstrijden. Kneubühler ontbrak bij bijna geen enkele internationale wedstrijd in Nederland. Hij kwam vijf keer als winnaar van een Grand Prix over de finish. Guy Bertin was zelfs nog een keer succesvoller, hij won zes GP’s. Eric Saul zegevierde in twee GP’s. De winnaar van de serie wedstrijden in 2013, de Brit Ian Simpson, is ook dit jaar weer van de partij.
De ICGP omvat een serie van zeven wedstrijden. Naast Hengelo wordt er gereden op louter circuits die hun naam hebben gevestigd in de GP’s: Paul Ricard (Frankrijk), Jarama (Spanje), Francorchamps (België; tijdens het weekend van de Bikers’ Classics van 4-6 juli), Rijkea (Kroatië), Donington Park (Engeland) en Misano (Italië).
 
Classic 50cc Eurocup
De 50cc is de klasse die de Nederlandse wegrace in de jaren zestig en zeventig in internationaal verband op de kaart zette. Een aantal Nederlandse en buitenlandse 50cc-rijders heeft zich verenigd en treedt onder de naam Classic 50cc bij tal van wedstrijden aan. Ze rijden zelfs om een officieus Europees kampioenschap, de Classic 50cc Eurocup. De Varsselring vormt dit weekend de opening van de competitie van 2014. Na Hengelo wordt er nog gereden in Padborg (Denemarken), Assen (18 juli), Poznan (Polen) en Batajnica (Servië). Vorig jaar kwam de winnaar uit Duitsland: Thomas Müller. De tweede plaats ging naar Willem Heykoop, Martijn Stehouwer werd vierde, Bert Smit vijfde en Jaap Groot zesde. Zij allen krijgen dit jaar stevige concurrentie in de persoon van zesvoudig GP-winnaar Aalt Toersen, die later dit jaar op de zoutvlakte van het Amerikaanse Bonneville een aanval wil doen op het wereldsnelheidsrecord in de 50cc-klasse. Dat staat nu op naam van een Amerikaan met 233 km/uur. Toersen hoopt 250 km/uur te kunnen halen.
 
Classics
In deze klasse komen niet echt rijders van naam aan de start, althans niet rijders die vroeger een naam hebben opgebouwd. De namen van hun motoren kent iedere ouder wegraceliefhebber nog wel. Denk in dit verband maar eens aan de legendarische Britse Norton.
 
Tijdschema
Op zaterdag wordt er van 8.00 – 17.15 getraind. Om 17.15 uur volgt er een wedstrijd voor de ICGP.
Op zondag begint de warm-up om 9.00 uur. Vanaf 10.25 beginnen de wedstrijden. De wedstrijden duren tot 18.00 uur.
 
Entreeprijzen
Ook dit jaar zorgt de HAMOVE weer voor heel redelijke entreeprijzen. Op zaterdag betaalt iedereen ouder dan 18 jaar tien euro (inclusief programmaboekje) en mag ieder jonger dan 18 gratis naar de trainingen kijken.
Op zondag is de entree voor 18 jaar en ouder 20 euro (inclusief programmaboekje), jonger dan 18 jaar betaalt vijf euro en onder de 12 jaar is er gratis entree.
Wie van plan is om zowel zaterdag als zondag naar de Varsselring te komen is voordeliger uit met een passe-partout. 18 jaar en ouder betaalt daarvoor 25 euro (inclusief programmaboekje).
Op geen van de dagen wordt er een toeslag voor de tribunes gevraagd.
 
Nevenactiviteiten
HAMOVE wil de bezoekers die een heel weekend komen wat extra’s bieden. Zo is er de mogelijkheid om op zaterdag en zondag een toertocht te rijden. Dit is een gratis service voor de bezoekers die op de camping naast het rennerskwartier staan.
Ook is er de mogelijkheid om met een paramotor mee te vliegen boven het circuit.
 
HAMOVE Party
Niet meer weg te denken bij de jaarlijkse wegraces op de Varsselring, de HAMOVE Party in de feesttent op het rennerskwartier. De feesttent is het gehele weekend geopend en ingericht als een bruin café. Voor muziek, een glas bier, koffie of een broodje kun je hier het gehele weekend terecht.
 
Voor de kleintjes
Net als in voorgaande jaren zorgt de HAMOVE ervoor dat ook de kleintjes, die misschien nog niet zo door de motoren zijn geboeid als hun ouders, zich prima kunnen vermaken. In het rennerskwartier (net achter de tribune) bevinden zich een mini-crossbaan (waar onder goede en deskundige begeleiding kan worden gereden op een minimotor) en een springkussen. Voor geen van deze activiteiten hoeft te worden betaald!
 
Camping
Een heel weekend naar Hengelo komen? Dat kan! Naast het rennerskwartier is een camping ingericht voor bezoekers. Bezoekers met een tent betalen hiervoor geen extra kosten. Bezoekers met een caravan / camper betalen tien euro voor de stroom.

(foto: Henk Teerink)

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?