donderdag 12 december 2024

Vooruitblik: 2020 Harley-Davidson Heritage Classic en modellijn

Het is een drukte van jewelste met de introducties de komende dagen. Freelance testredacteur Tom van Appeldoorn reist voor ons af naar Zuid-Spanje. Daar rijdt hij met de 2020-modellijn van Harley-Davidson waaronder de licht geüpdatete Heritage Classic. Een vooruitblik.

De Heritage Classic staat bekend als een van de meer ‘oldschool’ modellen die Harley-Davidson bouwt. Dubbele verstralers aan weerszijden van de koplamp, een hoog windscherm, spaakwielen maar bovenal: veel chroom. De Heritage Classic doet zo wat denken aan de de Harley’s van jaren geleden. Eind 2017 reden we voor het laatst met de Heritage Classic. Toen kreeg het model een grote update. Hoewel de looks authentiek bleven, werd onderhuids de techniek naar de moderne tijd gebracht. Nieuw frame, lichter door het gebruik van aluminium in plaats van staal en natuurlijk het destijds gloednieuwe Milwaukee Eight-motorblok.

Voor 2020 krijgt de Heritage Classic weer een update, al is het dit keer veel minder indringend. Werd in 2017 juist gekozen om met de tijd mee te gaan en gebruik te maken van veel zwarte lak bijvoorbeeld op de airbox, de wielen en de voorvork, zien we nu dat Harley-Davidson van gedachte veranderd lijkt. De wielen, voorpoten en airbox glimmen weer. Net als de cilinderkoppen, het instrumentenpaneel op de tank en veel andere onderdelen.

Overigens is die chromen look enkel weggelegd voor de variant met het ‘kleinere’ 107 kubieke inch motorblok. Het model met de grotere 114 kubieke inch aan cilinderinhoud heeft nog wel het zogenaamde ‘blacked out’ uiterlijk. Voor de rest is zowel de 107 als de 114 technisch identiek aan het model hoe deze nu gebouwd wordt.

Naast de Heritage Classic zullen er nog een groot aantal andere modellen voor ons klaarstaan. Altijd een mooie gelegenheid om te ontdekken wat Harley-Davidson de afgelopen jaren allemaal heeft voortgebracht. Ideaal moment om te vergelijken en de gekozen koers in beeld te krijgen.

Vragen over de Heritage Classic of de andere aanwezige modellen van Harley-Davidson zoals de Sport Glide, Fat Bob, Street Bob of de nieuwe – en inmiddels door ons geteste – Low Rider S? Stel ze hieronder in de reacties en we proberen volgende week een antwoord voor je te hebben!

Custom Sportsters

‘Races. Snelheidsrecords. Epische roadtrips. De motor die alles kan, doet dat nu nog beter.’ Dat is hoe de Sportster modellen op de website van Harley-Davidson worden aangeprezen. De standaardmodellen, om precies te zijn. In Spanje staan er aankomend weekend echter een aantal custom Sporters voor ons klaar. Zo krijgen we eindelijk eens de kans om een indruk te krijgen van het enorme accessoirepakket dat de Amerikanen door de jaren hebben weten op te bouwen voor deze motoren. Dé beste manier om te customizen? Die hopen we volgende week aan je uit te kunnen leggen.

In ieder geval rijden we met een Roadster, Iron en Forty-Eight tijdens een heuse avondrit. Wat daaraan allemaal verbouwd is blijft nog even in het ongewisse maar onze vingers zijn gekruist om in ieder geval eens te horen hoe die fameuze Screamin’ Eagle uitlaatdempers klinken. Zeker in groepsverband!

Vragen over de custom Sportsters of accessoirelijn van Harley-Davidson? Die zijn ook welkom in de reacties. Volgende week heb je hopelijk een antwoord.

King of the hill

Naar een goede Harley-Davidson traditie zal er ook gesport worden. Niet met een Sportster maar met aangepaste Street Rods. Die machine werd de afgelopen jaren al gebruikt om de flattrack geschiedenis van Harley-Davidson te onderstrepen tijdens dit soort evenementen, maar voor dit jaar is er iets nieuws bedacht. Harley heeft namelijk niet alleen een geschiedenis op de kleibaan. Nee. In het verleden werd er ook wellustig gebruik gemaakt van Harley’s bij zogenaamde hillclimbs. Dat stukje historie zullen we ook gaan beleven.

Of de machines een verlengde achterbrug of vette noppenbanden hebben gekregen weten we niet. Maar als we koning van de heuvel willen zijn moeten we ons beste beentje voor zetten. Zij die klimmen gaan, groeten U! Hopelijk kunnen we je deze tijd volgende week gerust stellen dat alles goed is gegaan..

Byrd McKinney Hillclimb Harley-Davidson

Foto’s: Harley-Davidson

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen