Vooruitblik: Triumph Rocket 3 R en GT

Triumph presenteerde onlangs een geheel nieuwe Rocket, de Rocket 3! Eerst als exclusieve Triumph Factory Custom, niet veel later ook als machines voor de ‘gewone man’. Deze vrijdag heeft redacteur Tom van Appeldoorn de kans om de eerste kilometers te maken met beide uitvoeringen. Hij blikt alvast vooruit.

Houd je je goed vast jongen?

Zo, over advies gesproken! De Rocket was al geen kleintje maar – en je houdt het misschien niet voor mogelijk – de driecilinder is nog groter geworden. Van 2.294 cc is hij namelijk naar 2.458 cc gegaan. Dat is dus 819,33 kubieke centimeter aan slagkracht in iedere cilinder. Toe maar! In totaal produceert het motorblok 167 pk en liefst 221 Nm koppel. Die hoeveelheid koppel leverde de oude Rocket (toen nog III in plaats van 3) overigens ook al, maar dat deed hij toen bij 2.750 toeren. Nu is dat bij 4.000 toeren waarmee je er iets langer plezier van hebt. De term ‘powercruiser’ is nog altijd even passend al is de schop onder je hol die de oude Rocket je gaf zo op papier waarschijnlijk iets zachter geworden. Oh, geen zorgen overigens: hij voldoet geheel aan de Euro 5 normen. Ik kan me dan ook zeker voorstellen dat ‘goed vasthouden’ een advies is dat je in je achterhoofd moet houden als je voor het eerst met de Rocket 3 op pad gaat.

2 maal 3

De productie van de Rocket III startte in 2004 en stopte dertien jaar later, in 2017. Nu de Rocket 3 emissieproof gemaakt is voor de toekomst wordt hij aanvankelijk gepresenteerd in twee uitvoeringen. De Rocket 3 R is de roadstervariant. Deze typeert zich door een sportieve zithouding, waarbij je iets naar het stuur toe gebogen zit door de bouw van het zadel. Daarnaast is er ook de Rocket 3 GT. Die heeft forward controls voor het echte cruisergevoel en een ruggensteuntje voor de bijrijder. Wel zo fijn op de lange afstanden. Datzelfde gaat op voor het korte ruitje.

Bergbeklimmen

Deze vrijdag kunnen we beide uitvoeringen eens flink aan de tand gaan voelen. Op Tenerife wordt de Rocket aan het werk gezet bij het beklimmen van de Teide, de vulkaan die ervoor heeft gezorgd dat het eiland in de Atlantische Oceaan is ontstaan. Hoe bevalt het vernieuwde motorblok? Hoe stuurt hij nadat hij 40 kilogram – de R zelfs 43 – is afgevallen? Wat voegt alle elektronica toe aan de rijbeleving van deze dikke Britse cruiser? Ga nog maar even door. Heb jij nog specifieke vragen die je graag beantwoordt ziet worden? Stel ze hieronder in de reacties en zaterdag hebben we een antwoord voor je op deze plek!

Foto’s: Triumph

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?