donderdag 1 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Vooruitblik: Triumph Rocket 3 R en GT

Triumph presenteerde onlangs een geheel nieuwe Rocket, de Rocket 3! Eerst als exclusieve Triumph Factory Custom, niet veel later ook als machines voor de ‘gewone man’. Deze vrijdag heeft redacteur Tom van Appeldoorn de kans om de eerste kilometers te maken met beide uitvoeringen. Hij blikt alvast vooruit.

Houd je je goed vast jongen?

Zo, over advies gesproken! De Rocket was al geen kleintje maar – en je houdt het misschien niet voor mogelijk – de driecilinder is nog groter geworden. Van 2.294 cc is hij namelijk naar 2.458 cc gegaan. Dat is dus 819,33 kubieke centimeter aan slagkracht in iedere cilinder. Toe maar! In totaal produceert het motorblok 167 pk en liefst 221 Nm koppel. Die hoeveelheid koppel leverde de oude Rocket (toen nog III in plaats van 3) overigens ook al, maar dat deed hij toen bij 2.750 toeren. Nu is dat bij 4.000 toeren waarmee je er iets langer plezier van hebt. De term ‘powercruiser’ is nog altijd even passend al is de schop onder je hol die de oude Rocket je gaf zo op papier waarschijnlijk iets zachter geworden. Oh, geen zorgen overigens: hij voldoet geheel aan de Euro 5 normen. Ik kan me dan ook zeker voorstellen dat ‘goed vasthouden’ een advies is dat je in je achterhoofd moet houden als je voor het eerst met de Rocket 3 op pad gaat.

2 maal 3

De productie van de Rocket III startte in 2004 en stopte dertien jaar later, in 2017. Nu de Rocket 3 emissieproof gemaakt is voor de toekomst wordt hij aanvankelijk gepresenteerd in twee uitvoeringen. De Rocket 3 R is de roadstervariant. Deze typeert zich door een sportieve zithouding, waarbij je iets naar het stuur toe gebogen zit door de bouw van het zadel. Daarnaast is er ook de Rocket 3 GT. Die heeft forward controls voor het echte cruisergevoel en een ruggensteuntje voor de bijrijder. Wel zo fijn op de lange afstanden. Datzelfde gaat op voor het korte ruitje.

Bergbeklimmen

Deze vrijdag kunnen we beide uitvoeringen eens flink aan de tand gaan voelen. Op Tenerife wordt de Rocket aan het werk gezet bij het beklimmen van de Teide, de vulkaan die ervoor heeft gezorgd dat het eiland in de Atlantische Oceaan is ontstaan. Hoe bevalt het vernieuwde motorblok? Hoe stuurt hij nadat hij 40 kilogram – de R zelfs 43 – is afgevallen? Wat voegt alle elektronica toe aan de rijbeleving van deze dikke Britse cruiser? Ga nog maar even door. Heb jij nog specifieke vragen die je graag beantwoordt ziet worden? Stel ze hieronder in de reacties en zaterdag hebben we een antwoord voor je op deze plek!

Foto’s: Triumph

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

3 Reacties

  1. Hallo, ik heb twee vragen.
    Hoe is de warmte ontwikkeling, met name voor de benen?
    Ben ook benieuwd naar het gemm. verbruik?
    Alvast bedankt

  2. Hoe (on)comfortabel zit de passagier? Ik rijd nu een Triumph Thunderbird Nightstorm. Mijn vrouw zit nu prinsheerlijk achterop. Is dit ook het geval bij de Rocket? Dank!

  3. Zoals Jean al aanstipt, hoe zit het met de warmte bij het rechterbeen over de uitlaatbochten. en hoe is de wendbaarheid? is een beetje kap-en draaiwerk / van kant naar kant leggen op b-wegen goed te doen? uiteraard zal het meer werken zijn dan op een Street triple oid, maar ben erg benieuwd. zou deze raket graag willen proefrijden.

Reacties zijn gesloten.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen