Wat krijg je als Zwitserse exactheid en Italiaanse vurigheid elkaar ontmoeten in een project dat elk ontwerpprincipe aan flarden rijdt? Het antwoord is de VTopia Anima – een machine die net zo verbluffend als prikkelend is. Het Zwitserse designhuis haalde de al indrukwekkende Ducati Diavel V4 volledig uit elkaar en bouwde hem opnieuw op tot iets dat balanceert tussen techniek en sciencefiction.
De naam Anima* – Italiaans voor ziel – is geen loze kreet. VTopia stelt dat ze de Diavel niet zomaar hebben aangepast, maar opnieuw tot leven hebben gewekt. Daarmee roepen ze één vraag op: heeft de wereld behoefte aan zóveel rauwe, exclusieve perfectie – zeker als er maar vijf van bestaan?
Koolstofvezelrevolutie die niets van het origineel overlaat
VTopia’s aanpak is meedogenloos precies: geen enkel origineel paneel van de Diavel bleef overeind. Wat overblijft is een angstaanjagend strak exoskelet van koolstofvezel. De lijnen snijden, de hoeken bijten – en de vorm roept eerder buitenaardse beelden op dan die van een gewone motorfiets.
De agressieve, voorovergebogen houding is geen toeval. De achterkant komt omhoog, de neus duikt omlaag – een postuur dat lijkt alsof de Anima elk moment zijn prooi bespringt. De dicht bepantserde voorvorken en het lage silhouet maken het plaatje af. Dit is geen facelift; dit is een complete hercodering van de zwaartekracht zelf. Elke lijn jaagt energie door het design, alsof een animefiguur uit een dystopisch game-universum de weg op stormt.
Het resultaat? Geen motor meer, maar een rijdend concept – een grensvervager tussen visionaire fantasie en brute realiteit.
MotoGP-techniek, losgelaten op de straat
Onder dat futuristische pantser schuilt pure racehardware. Brembo GP4-MS-klauwen grijpen in op keramisch-carbon schijven, rechtstreeks geleend uit de MotoGP-wereld. Zoveel power op een straatlegale machine is bijna onfatsoenlijk.
Een custom Spark-uitlaat regelt de soundtrack, een aluminium tank en Alcantara zadel tillen het comfort én de klasse omhoog. Elk CNC-gefreesd detail en Motocorsa-accessoire schreeuwt vakmanschap. VTopia bouwt er slechts vijf – bedoeld voor liefhebbers die weten dat meesterschap zijn prijs heeft, al blijft dat prijskaartje zorgvuldig in de mist gehuld.
2026 Ducati Monster: terug naar de essentie met nieuwe V2
De Diavel V4 als krachtbasis
De Ducati Diavel V4 uit 2023 diende als fundament: 1158 cc, 168 pk, 126 Nm koppel – pure spiermassa met finesse. Met een zithoogte van 790 mm en een rijklaargewicht van 236 kilo was het al een powerhouse met klasse. De prijs – in 2025 €33.090 nieuw – markeert zijn exclusieve status, en VTopia draait dat volume nu helemaal open.
Exclusieve positie in een felle arena
De Diavel is de Italiaanse spierbundel tussen Harley-Davidson en Indian, maar met Europese scherpte die het opneemt tegen reuzen als de Triumph Rocket 3 Storm R, de Kawasaki Z H2 en de KTM 1390 Super Duke R. Met de aankomende Diavel V4 RS als benchmark – 182 pk, 0-100 in 2,5 seconden – manoeuvreert de Anima zich in de stratosfeer van ultieme exclusiviteit.
In een wereld waar alles steeds meer op elkaar begint te lijken, is de VTopia Anima een kopstoot tegen middelmatigheid. Geen compromis, geen kopie – maar een manifest van vakmanschap, lef en onvervalst mechanisch verlangen.


