Waarom de Kawasaki R2 een goed idee is

Ergens in een Japans register zouden de registraties van de Kawasaki R2 als merknaam al in het laatje ‘afgerond’ liggen. Volgens de geruchten spreekt men van een 800cc motorblok met supercharger en een behoorlijk verfijndere aanpak dan op de rauwe en extreme H2. En met name die verfijning zou de R2 wel eens tot een succesnummer kunnen maken.

Waar alles aan de Kawasaki H2 gericht is op spanning en sensatie, moet de R2 een stukje matiging bieden. Hoognodige matiging, want de H2 is in ieder opzicht extreem. Wat looks betreft, qua vermogensafgifte en dat alles zonder veel aandacht voor praktisch nut. Op de vraag waarom Kawasaki de gasreactie niet wat verfijnde, werd verteld dat de H2 rauw en indrukwekkend moest zijn, een poeslieve gasreactie paste niet in dat stramien.

De R2 slaat een heel andere weg in, want Kawasaki heeft immers laten zien wat ze kunnen; het spierballenvertoon hebben we gehad. Nu moet gezond verstand het overnemen en kan Kawasaki laten zien wat het kan als niet alles de waanzin nabij moet zijn.

PRAKTISCH
Het grote voordeel van die supercharger is de brede powerband die je ermee kunt bereiken, maar met de 1000cc-H2 is de powerband wel breed, maar gruwelijk overdreven. In eerste instantie zou een 600 overwogen zijn, maar om eenzelfde ervaring als een ‘dikke duizend’ te bieden, moest het blok intern weer te extreem getuned worden. Een 800 biedt voldoende inhoud om met minder belasting eenzelfde soort vermogen af te geven.

Op die manier blijft de R2 goedkoper, en meer nog; betaalbaar. Naar verwachting zet Kawasaki de R2 op zo’n 180 paardenkrachten en zo richting de 110 Newtonmeter aan koppel, minder dan de echte superbikes, maar met het koppel en vermogen breder uitgesmeerd.

Voor het kader wijkt men af van het handgemaakte buizenframe, aangezien dat nogal prijzig is. Ook werd voor een dergelijk frame gekozen omdat er nogal wat hitte vrijkomt en afgevoerd moet worden op de H2. Op een vriendelijker getunede R2 zou dat niet nodig moeten zijn.

Eigenlijk pakken ze met de R2 een vergelijkbare denkwijze toe als met de Kawasaki ZX6R 636, want ze wijken van de norm omwille van bruikbaarheid. De sensatie van een sportmotor met alledaagse inzetbaarheid op straat in plaats van het circuit. En dat is waarom de Kawasaki R2 een heel goed idee is.

Foto: Kawasaki

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?