13 C
Nederland
vrijdag 12 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Waarom heeft Google Maps nog geen oog voor motorfietsen?

Google Maps is niet alleen een app voor het lokaliseren van een bepaalde positie. Het is ook een navigator die door steeds meer gebruikers wordt gekozen. Een van de belangrijkste kenmerken is de mogelijkheid om routes uit te stippelen afhankelijk van het gebruikte vervoermiddel. Afhankelijk van of we te voet, met de fiets, de auto of het openbaar vervoer reizen, berekent Google Maps de beste route. Nu staat een andere nieuwigheid op het punt zijn debuut te maken: routes speciaal voor elektrische voertuigen. De applicatie zal in feite routes kunnen berekenen die, ook al zijn ze langer, de batterij sparen.

Het vakblad 9to5google meldt dat er in de bètaversie 11.39 van Google Maps onmiskenbaar tekenen van deze dienst zouden zitten. In de applicatiecode werden boodschappen aangetroffen als: ‘krijg brandstofefficiënte routes die zijn afgestemd op het motortype van uw voertuig’; ‘bespaar meer brandstof door uw motortype te kiezen’; ‘deze informatie helpt Maps de route te vinden die u de meeste brandstof of energie zal besparen’.

Helft Nederlanders vindt motorrijden net iets te spannend en onveilig

Het ziet er dus naar uit dat Google Maps niet alleen batterij (of benzine) zal sparen, maar ook steeds gebruiksvriendelijker zal worden, met de mogelijkheid om ook de gegevens van de eigen auto in te voeren. Onder de berichten vinden we opnieuw: kies motortype; verander motortype.

Naast het optimaal beheren van de reisroute zal Google ook de autonomie kunnen berekenen (op basis van het ingevoerde voertuig) en bijgevolg de route aangeven, rekening houdend met de oplaad- (of tank-)stations. Bovendien kan Google, als het type voertuig bekend is, ook bevoorrechte routes aangeven. Denk aan de voordelen die elektrische auto’s hebben in veel LTZ’s (Limited Traffic Zones) bijvoorbeeld.

Kortom, Google doet echt zijn best om de navigatie zo veel mogelijk te personaliseren en van Maps een steeds nuttiger instrument te maken. De vraag rijst echter: waarom is er geen speciale navigatiemodus voor tweewielers? Motorrijders geven vaak de voorkeur aan scenic routes en vermijden bijvoorbeeld snelwegen of trajecten met slecht asfalt. En in het buitenland kun je in veel steden gebruik maken van bus- en taxistroken. Kortom, een motorkaart is hard nodig!

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen