Welk motormerk verkocht in 2021 wereldwijd het meest?

Best Selling Motorcycles Brands Ranking in the World 2021 rapporteert een verlies van marktaandeel door traditioneel wereldleider Honda. Verrassing zijn de Chinese EV- fabrikanten, met Yadea op de tweede plaats en Niu, het snelst groeiende merk wereldwijd (+72%), op de 10e plaats.

Niet alles dat rolt is meegeteld

De Top 10 bestverkopende motormerken wereldwijd omvat alleen de verkopen van twee- en driewielers in de categorieën scooters, bromfietsen en motorfietsen. Dit betekent dat TukTuk niet is opgenomen en evenmin ATV’s. In de rapportages die betrekking hebben op één merk, tellen we alle categorieën mee. Zo liggen de verkopen van Bajaj Auto in dit artikel ver onder de totale Bajaj-verkoop, omdat de riksja niet is meegerekend.

Stijgende lijn

In de eerste elf maanden van 2021 trok de wereldwijde verkoop van motorfietsen aan, nadat in het voorgaande jaar volume verloren ging. De totaalverkoop ligt nog wel onder het niveau van voor de crisis. De inschatting is dat het huidige verkooprecord volgend jaar zal worden verbroken. Hoe dan ook schiet de verkoopgrafiek de laatste vijf jaar op rij op en neer.

EV’s worden steeds belangrijker

Kijkend naar de prestaties per fabrikant, is het duidelijk dat de trend sterk verschilt en afhankelijk is van vele factoren. We noemen er twee: sommige landen zijn meer getroffen door de coronacrisis dan andere en de beschikbaarheid van EV’s in de line-up heeft effect op de verkoopcijfers.

Eerste plaats: Honda

Veruit wereldwijd marktleider is Honda. Dat is natuurlijk geen verrassing. Het is bijna algemeen bekend dat de Japanse fabrikant de sector domineert met een marktaandeel van 30%. Maar het aandeel daalt: 2021 wordt afgesloten op 29,9% terwijl dat in 2019 nog 33,7% was en in 2016 zelfs 35,5%. In de eerste elf maanden van 2021 bedroeg de wereldwijde verkoop van Honda 13,8 miljoen. Twee belangrijke redenen achter het verlies van het Honda-marktaandeel zijn:

  • de groei van Indiase fabrikanten in de periode 2015-2019
  • de hausse van Chinese fabrikanten van elektrische scooters.

De tweede plaats in de wereldwijde rangschikking is echt een verrassing. Deze wordt ingenomen door het Chinese Yadea, een revolutionaire Chinese fabrikant, leider in de R&D en productie van elektrische voertuigen. Dankzij de explosieve Chinese vraag naar EV’s, aangewakkerd door stimuleringsmaatregelen van de overheid, groeide Yadea snel tot 5,8 miljoen verkochte e-scooters tot december. Uiteraard zijn e-bikes niet meegerekend, die overigens een vergelijkbaar aandeel hebben in de totale verkoop van Yadea.

Op de derde plaats staat het Indiase Hero Motor met 4,5 miljoen. Dat is -9,6% minder dan in 2020, wat veroorzaakt wordt door de crisis op de Indiase markt.

Op de vierde plaats staat Yamaha met 3,5 miljoen.

Op ruime afstand staat Bajaj Auto op de vijfde plaats met 2,3 miljoen. Die positie staat onder druk van de Indiase rivaal TVS Motor. Die staat met 2,25 miljoen op de zesde plaats.

Op de zevende plaats staat de grootste Chinese fabrikant van ‘traditionele’ motorfietsen en scooters, Haojue, met 1,2 miljoen. Daarbij moet aangetekend worden dat in de Top 10 alleen voertuigen zijn meegenomen die onder de eigen merknaam worden verkocht. Haojue bouwde voor Suzuki duizenden motorfietsen voor de Europese markt.

Op de achtste plaats staat het snel herstellende Suzuki met 1,2 miljoen verkopen.

Op de negende plaats staat, voor het eerst en boven alle verwachtingen, het Mexicaanse Italika met 0,9 miljoen verkopen.

Grote verrassing

Op de tiende plaats staat Niu Tech, de tweede specialist in EV’s uit China, met 0,9 miljoen verkopen. (Voor geheel 2021 schoot de verkooplijn door de 1 miljoen. Met een groei van 72% is Niu het snelst groeiende merk onder de 25 grootste fabrikanten ter wereld.

Mautic Tags

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?