Wit asfalt heeft de toekomst

Het wordt ‘Luminumpave’ genoemd en het heeft volgens de ontwikkelaars én Rijkswaterstaat de toekomst: wit asfalt. Er is de afgelopen jaren veel mee getest en de testresultaten zijn positief, zo laten Dura Vermeer Infrastructuur, Rotim Steenbouw en ingenieursbureau voor openbare verlichting De Kruijter weten. 

Zoals met elke nieuwe uitvinding wordt er altijd iets ‘groens’ bedacht om het te laten slagen: zo is er bij Luminumpave veel minder straatverlichting nodig en dat is dan weer goed voor het milieu. Nou, mooi hoor. Maar voor ons motorrijders zijn heel andere dingen belangrijk: hoe zit het met de grip, en zijn er verder nog voor- of nadelen?

Allereerst de grip, die is net zo goed als op zwart asfalt. Vele remproeven, op zowel nieuwe als versleten stukken Luminumpave, tonen dat aan. Het enige waar wij vraagtekens bij stellen, is de temperatuurontwikkeling van Luminumpave. Want het witte asfalt absorbeert nauwelijks warmte van de zon, waardoor het asfalt kouder zal zijn. In de winter zal het wegdek kouder blijven, zo lijkt ons. We vinden hierover in de publicaties over Luminumpave niets terug.

Maar er zijn ook voordelen. Allereerst is de motorrijder veel beter zichtbaar op het witte asfalt. Ook een (klein) voordeel is dat het witte asfalt beter hittebestendig is. Het absorbeert weinig warmte waardoor de typische vrachtwagensporen niet ontstaan, net zoals het gerimpelde wegdek bij stoplichten.

Het is de verwachting dat Luminumpave langzaam ingevoerd zal worden op het Nederlandse wegennet, te beginnen op de snelwegen. Rijkswaterstaat verwacht een besparing op de energiekosten die in 2020 om en nabij de 35 miljoen euro zal liggen.

We houden de ontwikkeling in de gaten… 

Foto boven: Dura Vermeer

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.